Saturday 2 October 2010

Underbara yoga.

lotusljus 

Morgonyoga

I torsdags när jag satt och väntade på att få köra ut i en rondell sa det plötsligt: pang! Det tog ett ögonblick innan det gick upp för mig: “Jag måste ha blivit påkörd....?” Jo, det står en bil bakom mig.... Jag körde in till kanten och skulle starta bilens varningsblinkers men jag hittade inte knappen. Satt en lång stund men adrenalinet rusade och jag hittade ingen knapp. Gav sedan upp och gick ut. Vi bytte uppgifter och sedan körde jag iväg till jobbet. Jag hade huvudvärk hela dagen och nacken var stel och hettade. Det fick bli ett besök på akuten på kvällen för att få det hela dokumenterat. Jag träffade en väldigt bra doktor och han konstaterade att jag hade "normala" smärtor efter en sådan incident. 

Under fredagen var jag väldigt trött i hela kroppen och i nacken och fortfarande stel i nacken. 

I morse gjorde jag det yoga-pass vi har i läxa till nästa tillfälle och det jobbar på nacken och hela ryggen. Jag hade en stelhet i bröstryggen som jag inte haft tidigare och det knäppte i nacken när jag gjorde nackrullning. Jag tog det naturligtvis väldigt försiktigt och det kändes som yogan gjorde väldigt gott.

Jag vet nu att kroppen har en otrolig förmåga att självläka - om man bara ger den en chans. Jag tror att yogan är ett perfekt verktyg vid en sådan här skada. 

Men jag förstår hur det här kan leda till bestående men och smärta om man inte tar hand om det med en gång. Tänk en smygande stelhet som sedan kapslas in under stress och åter stress för att senare kanske ge oerhörda besvär. 

No comments:

Post a Comment