Sunday 24 October 2010

Vanliga frågor

fråga: Hur sköter du ditt hår när du inte använder schampo?

svar: Jag har varit schampofri sedan juni 2010. I början testade jag allt möjligt: bikarbonat, ägg, äppelcidervinäger. Sen fastnade jag slutligen för honung. Jag tar en dryg matsked och lägger i en lämplig burk. Tillsätter lite vatten för att få schampoliknande konsistens. Sen masserar jag in allt i torrt hår och låter verka i ungefär 5 min. Därefter sköljer jag ur det med ljummet vatten och avslutar alltid med att skölja i kallt.
Dock måste nämnas att jag nu när jag varit schampofri i över 6 månader i princip aldrig behöver tvätta håret med honung längre. Jag gnuggar igenom håret i duschen på morgonen, som om jag skulle ha haft schampo på händerna. Sen avslutar jag alltid med att duscha kallt vilket gör att håret inte blir frissigt och huden mindre torr =)

fråga: Varför slutade du med schampo?

svar: Initialt var det för att jag var dödligt trött på min hårkvalité och på att jag var tvungen att tvätta det varannan dag annars blev det fett. I samband med separationen från mina barns far tappade jag väldigt mycket hår. Sen blev det bara sämre av schampo och olika produkter. Jag testade allt kemiskt. Köpte mitt schampo hos min frisör för nätta 230 pixipoxi. Sen nämnde en väninna i förbifarten att hennes väninna slutat med schampo. Jag blev nyfiken och började googla. Först hittade jag balsammetoden. Den innebär att man bara använder balsam. Sen funderade jag över mina barns fantastiska hårkvalité. De är 6 och 8 och har aldrig använt schampo. Håret är glansigt och fint och blir aldrig fett. Det här med schampo måste vara en myt tänkte jag =) Så jag höll ut under avgiftningsperioden som väl varade i ungefär en vecka. Nu är jag sååå nöjd och glad över att inte massera in en massa kemikalier i hårbotten. Hur har det gått med hårkvalitén då? Mitt hår mår sååå mycket bättre idag =) Min frisörska sa att hon aldrig sett det så tjockt som nu. Kluvna toppar tycks jag inte heller få längre. Det blir aldrig så där fett som förr heller. För mig är det fullständigt logiskt. Håret och hårbotten klarar säkert att utsättas för en massa kemikalier under ett antal år men till slut, i kombinationen med stress och näringsfattig kost sådär i medelåldern ungefär ;) ger det upp. Kastar in handduken. Var rädd om ditt hår, det skall hålla länge! =)

fråga: Saknar du inte kött nuförtiden?

svar: Nej faktiskt aldrig. Jag tror att det beror på att min hjärna sätter stopp. Jag har helt enkelt väldigt svårt att förlika mig med tanken på vad djuret har utsatts för innan det blev till föda åt mig. Så här var det absolut inte när jag slutade med kött i våras, det har helt enkelt vuxit fram. Så det tar liksom tvärstopp mentalt.

fråga: Saknar du inte fisk nuförtiden?

svar: Nej faktiskt inte. Däremot har jag en lägre spärr när det gäller fisk än när det gäller kött. Jag kan fortfarande tänka mig att äta fisk om det inte går att få tag på något vegetariskt. Det här kanske också ändrar sig i framtiden också.

fråga: Är det inte hemskt att äta kall mat så ofta?

svar: Här vill jag poängtera att det faktiskt inte är kylskåpskall mat man äter. Nej fy, det hade jag inte velat äta! Det är helt enkelt rumstempererad mat och jag har aldrig tyckt om att stoppa in het man i munnen utan alltid låtit det svalna så för mig är det ingen omställning.

fråga: Föraktar du köttätare?

svar: Den här frågan har aldrig ställts rent ut men den finns under ytan så jag tänker svara på den i alla fall. Självklart inte! Jag vill poängtera att jag åt kött ända tills jag var 38 år och hade ingen koll på köttets negativa effekter och förträngde fantastiskt bra det djuren utsattes för. Av mina härliga underbara vänner som är otroligt viktiga för mig är det bara en som inte äter kött.

fråga: Men, om man inte äter animaliskt protein ( kött, fisk, ägg, mjölkprodukter ) eller gluten ( bröd och pasta framför allt ), så finns ju inget kvar att äta?

svar: *skrattar* Jo det vill jag lova att det gör. Vårt matkonto visar att det inte är några som helst problem att köpa mat som inte innehåller något av ovanstående.

fråga: Men barnen då? Hur gör du med dem?

svar: Till en början fick de äta kött. Det var när jag slutade med kött efter att ha läst att kvinnor blöder mindre vid menstruation om de slutar med kött. Sen har jag lärt mig så mycket om kött och animaliskt protein att jag absolut inte vill att mina barn skall äta det. Jag kan inte styra det när de inte är hos mig men under mitt tak serveras ingen mat som kan ge hjärtsjukdomar.

No comments:

Post a Comment