Tuesday 12 October 2010

Mumsig frukostsmoothie.

Grabbarna äter alltid frukost hemma. Detta för att jag tycker att det är en viktig vana att ha från början. Om jag lär dem att inte äta frukost hemma redan i förskoleåldern hur skall det då någonsin gå att få in en hälsosam frukostvana? Nä, frukost äter man hemma i lugn och ro helt enkelt. Samma sak har jag gjort med städning förresten ( jag lär dem från det att de är små ), de har städat sitt rum själva så länge jag kan minnas. När de är riktigt små hjälps man ju åt naturligtvis. Ett litet barn förstår inte en övergripande instruktion som städa. Det blir för abstrakt. Då får man dela upp det. Sen en sak som absolut är A och O är att allting skall ha en plats, annars blir det väldigt svårt för dem att städa. Det är inte synd om barn som hjälper till. Barn som drar sitt strå till stacken känner sig behövda och då blir de lyckliga och harmoniska. Men det var ju frukosten det här skulle handla om =)

När barnen är hos sin far brukar M och jag optimera frukosten. Vi fyller helt enkelt den gröna smoothiesen med mer energi så blir det en bra frukost. I morse bestod den av:

  • avokado
  • banan
  • päron
  • babyspenat
  • vatten

Jättegod!!!

ps. Morgonens sadhana gick alldeles utmärkt trots champagnen igår ;)

avokado

No comments:

Post a Comment