Saturday 30 October 2010

Greenpeace och tålamod. Eller det är alltid en liten del som förändrar världen.

Förra veckan hade jag en väldigt intressant och lärorik fikastund med Håkan Nordin. Håkan var med om att dra igång Greenpeace i Sverige och han berättade om en resa från att nästan bli lynchad på krogen om han berättade vad han höll på med, till att sedan vara en miljömjukis till att idag vara en eftertraktad föredragshållare inom Grön IT. Håkan berättade om hur det är att gå emot allt det som förväntas av en och följa hjärtat. Om att komma till en gräns när man bara måste. Precis där är jag med maten. Jag bara måste. Det gick inte längre att köra huvudet i sanden och fortsätta äta fel kost. Varken för min egen hälsa, mina barn eller för miljöns skull. Jag känner mig skyldig att börja ta ansvar.
Jag delgav Håkan min frustration över att det fortfarande är så få som förstår. Att det fortfarande är så många människor som inte ser vad vi gör mot oss själva och miljön. Det var då han sa att det är aldrig en majoritet som förändrar världen utan alltid en minoritet. Dessutom nämnde han ordet tålamod. Det är något jag verkligen saknar. =) Det finns en sanning bortom livsmedelsverket och alla dieter som pratar om viktnedgång. De må fungera kortsiktigt men sök hellre efter en diet som talar om hälsa. Du kommer då oundvikligen till slut att stå inför en vegansk diet.
Och ja, det går! Kan jag ändra min diet kan du! Man måste inte vara så radikal som jag, jag är för otålig för att hålla mig till halvmesyrer. Ett steg kan vara att börja med att ta bort processad mat i så stor utsträckning som möjligt. Ett annat kan vara att abonnera på en ordentlig ekologisk fruktlåda till familjen så ni kan kalasa på fruktsallad på kvällen istället för mackor/makaroner och köttbullar. Var inte orolig, det ena kommer att ge det andra. Och nej man offrar ingenting genom att bli vegan. Man väljer hälsa. Dina smaklökar kommer dessutom att utvecklas och du kommer känna smaken av grönsaker och frukt på ett sätt du aldrig gjort tidigare. Ge dig själv gåvan att äta ekologiskt. Det är en markant skillnad i smak. Ja du är värd det bästa. Gå över till en vegandiet och känn skillnaden efter en måltid. Känn hur energin fyller kroppen och upplev att dåsigheten är ett minne blott. Känn orken och energin återvända och gläds åt den ökade förmågan att vara närvarande med dina barn. Så har det varit för mig.
Ju fler vi blir desto enklare blir det att förbättra världen ( och att få sig ett anständigt veganmål på en restaurang i Göteborg ;)

No comments:

Post a Comment