Wednesday 1 January 2014

Därför har jag lagt till lagad veganmat sedan jag blev gravid.

Fråga från Olivia:

“Det jag undrar över nu är hur det kommer sig att du lagt till lagad veganmat sedan du blev gravid.”

Svar:

Under mina första 12-13 veckor hade jag ingen aptit alls. Inget smakade gott. Jag kände precis samma sak med mina två tidigare graviditeter då jag åt en blandkost. Det här gör det ju lite intressant att teoretisera över. Eftersom frukt och grönt innehåller alla vitaminer och mineraler vi behöver så borde ju min kropp vilja ha detta. Kanske är det dock så att kroppen lägger så oerhört mycket energi  på att skapa ett nytt liv den första tiden att den inte vill bli störd med att lägga en onödig energi på att smälta mat. Det är ju samma fenomen som när vi är sjuka, då tappar vi ofta matlusten för att kroppen skall fokusera på att slåss mot virus. Kroppen läker när vi inte överbelastar den med mat. Det vet ju de flesta idag med tanke på vilken spridning 5:2 har fått. Hursomhelst, jag vågade inte riktigt ge efter för minskat matintag och som ni vet måste man äta stora volymer när man äter 80/10/10. Kombinera detta med dålig aptit och det blir en svår ekvation att lösa. Jag lade därför till lagad veganmat för att få i mig tillräckligt med kalorier helt enkelt.

När sedan aptiten kom tillbaka var jag inte alls sugen på ett stort berg av sallad. Bladgrönt är oerhört viktigt i 80/10/10 för att få i sig de mineraler som saknas i frukten. Jag lade då till bl a linser och kikärter för att få i mig järn bland annat.

I dagsläget är jag sugen på sallad emellanåt så vissa dagar äter jag 100% rå. Det varierar alltid. Jag äter alltid frukt till frukost och lunch, det är middagen som ibland kan innehålla något lagat.

1 comment:

  1. Tack så jättemycket för svaret, Jessica!! :)

    Himla intressant det här. Förstår hur du menar, och att du måste se till att få i dig dina kalorier. Det viktigaste är ju självklart att man lyssnar på sin kropp. Det är något som jag arbetar med själv för tillfället, då jag varit väldigt dålig på det de tidigare 34 åren… :( Men oj vad svårt det är emellanåt!

    All lycka till med graviditeten. Du ger som sagt bebben en riktigt bra start. :)

    Kram,
    Olivia

    ReplyDelete