Friday 17 January 2014

Vecka 29 och besök hos barnmorskan.

29weeks

I morse var maken och jag hos barnmorskan. Jag tycker det är så mysigt att han följer med. Idag mättes mitt blodtryck, mina blodsockervärden och mitt urin kollades för att utesluta spår av äggvita (proteiner) för att upptäcka eventuell havandeskapsförgiftning. Alla värden är perfekta och bebisen växer precis som hon/han ska. Hittills har jag gått upp 6 kg och jag är så tacksam över att må så bra. Jag är ju ändå 41 år och inte purung längre. Visste ni förresten att havandeskapsförgiftning i princip inte förekommer hos kvinnor som äter en växtbaserad kost? 10% av blandkostätarna drabbas av detta och det kan vara väldigt allvarligt för mor och barn. Vill ni vet mer om en vilka positiva effekter en växtbaserad (hälsosam vegansk) diet bidrar till under en graviditet rekommenderar jag den här presentationen av Dr McDougall.

2 comments:

  1. Varför är jag inte förvånad?! Å då syftar jag både på informationen och hur bra du mår....Jag äter vegankost och min sambo äter lchf (läs: mycket kött och mejeriprodukter, fett mm). En av oss är trött och sjuk ofta, den andre pigg och frisk... Nån som vågar sig på en gissning;-P?! /Julie
    Ps tusen tack för litteraturtipsen:-)

    ReplyDelete
  2. Hm oavsett om jag använder mobilen, min I-pad eller min pc så krånglar det då jag ska skriva in mina inlägg. Om jag vill radera något så måste jag klicka på förhandsgranska innan jag kan skriva vidare (varvid jag ibland lämnar texten felaktig eftersom det är så omständigt), i inlägget ovan har några ord ersatts med punkter. Istället för punkter så skulle det ha stått "och vilka fina värden du har". Att slutföra detta korta inlägg krävde att jag "förhandsgranskade" texten 6 ggr, eftersom det räcker med att markören hamnar på fel ställe för att proceduren ska behöva upprepas... Läs: förhandsgranska-redigera-skriv. /Julie

    ReplyDelete