Saturday 4 January 2014

Att förvara sallad.

Åh, jag var på Fram i torsdags och hämtade frukt och grönt. Det finns jättefin ekbladssallad just nu som jag glatt mumsar i mig. Jag njuter verkligen av det gröna just nu. För att salladen skall hålla riktigt länge, jag köper ju upp mig på rejält med sallad eftersom jag inte vill åka till butiken i onödan, lägger jag den i en plastpåse och skvätter lite vatten över den och sedan stänger jag påsen och förvarar i kylen. Salladen kan hålla sig fin i upp till 2 veckor då!

IMG_1045

Färdig för förvaring i kylskåp!

6 comments:

  1. Åh, vilket bra tips. Det är något som jag funderar mycket på för tillfället. Hur jag ska förvara allt, så det mognar i lagom tid, och håller så länge som möjligt. Såg att Kristina också gjort en video om detta, så jag får studera den lite bättre.

    En fråga till. :) Känner mig väldigt frågvis, och jag hoppas det är ok.
    Hur har det gått med din Candida? Om jag kommer ihåg rätt har jag läst något om att du hade det, och att du provspottade i ett vattenglas på morgonen. Har det försvunnit? Har du märkt någon förändring?

    Kram, kram!! :)
    //Olivia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är ett jättebra tips! Fick det från Kristina också :) Det tar lite tid att lära sig det här med att hålla mogen frukt i lagom mängd men en dag känns det som det naturligaste i världen.
      Helt okej :) Jag har inte testat men eftersom jag mår bra och är pigg och aldrig får den där enorma tröttheten utan anledning längre så vill jag nog säga att jag är fri från candida.

      kram kram!
      Jessica

      Delete
  2. Dags att uppdatera igen! Vi saknar dig! Går inne varje dag och kollar!

    Skriv och berätta om din graviditet, berätta om bakgrunden till din kostförändring och tips på recept och hur man kan variera sitt intag av frukt. Jag har exempelvis börjat frysa bananerna lite innan jag mixar dem, eftersom man då kan äta det som "glass". Vet du om näring försvinner när man fryser?
    En annan fråga, hur är det med torkad frukt? Jag har nämligen börjat käka torkade gojibär och mullbär när jag vill ha nåt som påminner om snacks. Vad kan man annars ha för gott när resten av familjen äter popcorn eller chips..?
    Har tidigare ätit äppleskivor med kanel men börjat tröttna på det.

    /Elisabeth

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Elisabeth!
      Så roligt att du gillar bloggen :) Näringen tror jag behålls ganska bra vid frysning men jag är ingen expert. Däremot vet jag att B12 förstörs när man äter fryst mat så man skall inte äta det i stora mängder. Dock tycker jag det är helt okej om man vill ha variation i sin diet. Det finns ju betydligt sämre saker att äta är fryst glass så att säga :) När det gäller torkat så är det samma som fryst, färskt är alltid bäst. Men återigen, tycker du om att äta dessa bär och njuter av det så tycker jag absolut du skall fortsätta! :) Just förlsag på snacks är jag lite fel person att fråga om eftersom jag aldrig varit sådan som äter slentrianmässigt. Minns när jag träffat min man och vi myste mycket till film och jag blev så förundrad över varför det alltid skulle vara snacks till filmen trots att man ätit precis innan :)

      Delete
  3. Hej! Förstår att du säkert har otaliga viktiga saker att göra utöver att skriva i bloggen. Jag ser iaf fram emot nästa inlägg oavsett när i framtiden det dyker upp. Den är väldigt inspirerande och spännande att följa den glimt av ditt liv som du delar med dig av här:-)!
    //Julie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!
      Så roligt att du gillar min blogg :) Jag skall försöka vara flitig med inläggen!
      Ha en fin dag!
      kram Jessica

      Delete