Wednesday 15 January 2014

Inspiration!

Ni har väl inte missat Kristinas oerhört inspirerande 21-dagars utmaning? Varje dag lägger hon upp en ny video att inspireras av. Kristina har ätit 80/10/10 i snart 9 år och jag gillar att inspireras av de bästa. Vidare har hon så starkt fokus på hälsa och välmående. Ni vet likväl som jag att det största fokuset i vår del av världen är på att ha en smal och snygg kropp. Oavsett vad man utsätter sig själv och omvärlden med för att nå dit. Jag tänker på LCHF exempelvis där man fokuserar på animaliskt protein som både förstör våra kroppar och miljön.

För er som tycker att raw food är lite för stort steg att ta men ändå vill uppnå hälsa och välmående rekommenderar jag att kika på Dr McDougall och Dr Fuhrman. Dessa båda läkare har lång erfarenhet av att behandla patienter genom kostomläggning. De har noga koll på den senaste forskningen och då är det icke förvånande vegankoster som gäller. Eller “a plant based diet” som de kallar det. Man kan äta veganskt och leva på chips och cola men det ger ju inga hälsofördelar. Jag väntar fortfarande på att någon svensk läkare skall titta bortom LCHF och börja sprida budskapet om en vegetabilisk diet i stället. Den som blir först kommer att bli stor.

Den här videon med Kristina gillar jag extra mycket. Här tipsar hon om salladsdressingar och där behövde jag personligen lite nytt att inspireras av. Jag tänker göra tomatvarianten ikväll till min sallad!

2 comments:

  1. Kikar in på länkarna, och videon, på en gång! Tack för tips :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kollade in din blogg. Stort lycka till på din resa mot hälsa!!!

      kram

      Delete