Sunday 30 March 2014

Tränat!

IMG_2487

Tjoho! Igår tränade jag med hjälp av Olga Rönnbergs bok “Träning för nyblivna mammor”. Det känns så enormt skönt att få komma igång med kroppen igen. Den första delen som man skall göra i 4-6 veckor heter muskelkontakt. Nu förstår jag verkligen varför den kallas så för kroppen känns liksom lealös. Jag tar det enormt försiktigt och yogan har lärt mig att inte pressa mig. I synnerhet inte under och efter en graviditet. Min målsättning med träningen är att långsamt bygga upp styrka i kroppen så att jag kan springa igen så småningom utan att riskera skador. Jag gör knipövningar varje dag också. Trots att jag gjorde detta under graviditeten så är det fascinerande hur svag bäckenbotten är efter en förlossningen. Det var knappt jag hittade mina knipmuskler i början men nu finns de där. Dock inte mycket till styrka ännu men det kommer.

Enligt programmet skall jag träna styrka varannan dag och promenader varannan. Jag kommer nog dock promenera varje dag för jag kan liksom inte leva utan promenader *skrattar*. Sen handlar det ju inte om några powerwalks nu i början. Snarare inkännande pensionärstempo. Nä, är det något pass som får stryka på foten så är det i så fall styrketräningen.

Idag kommer min bror med familj för att träffa Charlie. Hoppas ni har det underbart denna söndag och att solen skiner även där ni är!

No comments:

Post a Comment