Sunday 9 March 2014

Glutenfri vegansk pizza.

veganPizza

I går kväll gjorde vi glutenfri vegansk pizza. Sååå gott! :)

Pizzadegen till fyra personer består av följande:

  • 10 g jäst
  • 400 g kallt vatten
  • 50 g rismjöl
  • 20 g majsmjöl
  • 90 g bovetemjöl
  • 60 g maizena
  • 1/2 tsk salt
  • 15 g fiberhusk

Majsmjöl till utbakning.

1. Vispa ut jästen i vattnet.

2. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta till en slät deg. Degen går att vispa och känns väldigt lös men oroa dig inte, den kommer bli perfekt när den har vilat klart!

3. Låt degen vila i en bunke täckt med plast i 2 timmar.

4. Kavla ut till 4 lika stora pizzor i rikligt med majsmjöl.

5. Bred tomatsås över pizzan och lägg på önskade tillbehör.

6. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5-10 minuter.

På min pizza hade jag en tomatsås förstås, gjord av passerade tomater med vitlök och pizzakrydda i. Sen fyllde jag på med kronärtskocka, champinjoner, ananas, zucchini, lök och körsbärstomater.

Receptet på pizzadeg har jag hämtat ur den fantastiska boken “Nytt bröd – baka gott utan gluten” av Jessica Frej & Maria Blom. Den här boken fyller verkligen ett hål på marknaden och jag är nöjd med allt jag bakat ur den! 

1 comment:

  1. Hej!
    Du har så bra recept!
    Undrar om ni använde rismjöl , fiberhusk ,bovetemjöl ,maizena, majsmjöl och jäst på Valdemarsvik levande föda?? Eller ingen pizza deg gjordes?
    Måste veta snälla Mvh Mary

    ReplyDelete