Sunday 2 March 2014

Puss på dig älskling!

Sitter och dricker färskpressad apelsinjuice med en hickande bebis i magen. Katterna stojar och maken sover fortfarande sin skönhetssömn.

Jag är så tacksam att jag har en klok man som bryr sig om sin hälsa. Han följer också en växtbaserad diet. Han äter tillagat men ibland slinker det ner en smoothie. Män som säger att grönsaker är kaninmat är nog något av det osexigaste jag vet. Att idag, när det finns så mycket forskning och kunskap i ämnet, inte vara tillräckligt om sig och kring sig och ta ansvar för sin egen hälsa är sorgligt tycker jag. Jag vill inte leva för evigt kan man också få höra. Ehum, vem tror att en hälsosam kost skall ge oss ett evigt liv? Inte jag! Däremot har jag full tro på att det kommer ge mig ett liv värt att leva på så många plan tills den dag kroppen bestämmer att nu är det dags att lägga av. Jag vill minimera riskerna med så kallade åldersrelaterade sjukdomar som tyvärr idag drabbar yngre och yngre individer. Jag vill minimera risken att vara ett vårdpaket mina 10 sista år i livet.

Det är sådant här som motiverar mig att leva hälsosamt på längre sikt. På kort sikt är det förstås att inte längre lida av PMS, att aldrig ha ont i magen, att inte drabbas av återkommande förkylningar, att vara pigg och glad även under den mörkaste tiden här i Sverige, att inte vara en lättirriterad mamma… listan kan göras jättelång. Vad motiverar dig att leva hälsosamt?

love

No comments:

Post a Comment