Thursday 13 March 2014

Gravid i vecka 37 och besök hos barnmorskan.

På morgonen idag var det dags för besök hos barnmorskan igen. Alltid lika spännande! Det är så härligt att bara få fokusera på det som komma skall. Först var det dags för prover; hb, blodtryck, blodsocker och vikt. Jag hade även med mig ett urinprov idag. Sköterskans reaktion när hon fick dagens resultat: Vilka fina värden du har Jessica! Jag önskar att alla gravida hade så bra värden så här sent i sin graviditet. Då var jag tvungen att tala om att jag äter en växtbaserad diet och det tyckte hon var jätteintressant. Min barnmorska vet redan detta.

Väl inne hos min barnmorska var det dags för att sammanfatta graviditeten och med de värden jag har just nu konstaterade hon att det här är en exemplarisk graviditet. Jag har t ex gått upp 10kg och jag begränsar mig inte på något sätt. Jag äter hälsosamt. Den här bebisen är byggd av ekologiska frukter, grönsaker, linser, bönor och rotfrukter. Godis, dricka, kaffe, you name it, vet han/hon inte ens vad det är. I mina tidigare graviditeter då jag fortfarande åt kött och mjölkprodukter gick jag upp 19 kg, hade lägre blodvärde och högre blodtryck än vid denna graviditet. Jag tyckte jag åt nyttigt då, inget godis, inget skräp. Vid den här tiden i graviditeten var jag då svullen, kände mig tung och kunde knappt gå på grund av foglossning/ljumskbråck.

Gissa om jag emellanåt är tacksam över mitt fd svaga immunförsvar som nästan ledde till att jag dog i lunginflammation. Utan den erfarenheten hade jag inte börja ta min hälsa på 100% allvar och hade definitivt inte mått så bra i den här graviditeten. Kosten spelar roll.

Vi skrev även ett förlossningsbrev. Jag vill ha så lite medicinsk inblandning som möjligt. Helst vill jag inte ens ha lustgas. Jag hade lustgas vid mina tidigare förlossningar. Naturligtvis är jag öppen för om det känns annorlunda när det väl är dags men jag vill vara så närvarande som möjligt under förlossningen. Att föda barn är det häftigaste jag gjort i mitt liv och då vill jag ju vara med till 100%.

37weeksJessica

9 comments:

  1. Oh vad glad man blir att höra att kosten gett så fina resultat. Längtar till den dagen då jag själv blir återställd från mina skavanker. Får man lov att fråga hur lång tid det tog för dig tills din kropp var helt återställd med den nya kosten? Mvh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!
      Jag kosten spelar verkligen roll!
      Självklart! :) Det tog ett halvår för mig att komma till normalvikt efter att ha varit underviktig till följd av lunginflammationerna. Det tog ett år ungefär innan jag slutade småhosta och sedan dess har jag aldrig dragit på mig förkylningar peppar peppar. Det tog även ett år innan jag kunde äta nötter utan att få svåra diarréer.
      Jag tror att min kropp i viss mån fortsätter att läka men det är inte så konkreta saker jag ser längre.
      kram
      Jessica

      Delete
  2. Hej och tack för att din blogg finns! Jag har precis köpt och snart läst ut David Kleins "Natural Healing for C&C". Det är så inspirerande att det finns nån i Sverige som gör detta, inte bara i Californien ;)
    Jag har själv Crohns sjukdom men är övertygad om att det går att bota! Nu försöker jag mig på denna kost med frukt och lite (ångade) grönsaker till att börja med. Men jag har några frågor och undrar om du kan hjälpa mig med din erfarenhet!
    Hur lärde du dig äta så många bananer? Jag tycker det är otroligt svårt, blir mätt efter två st, och undrar hur jag ska få i mig tillräckligt, så jag inte blir svag av näringsbrist...
    Hur åt du i början?
    Tack så väldigt för att du skriver och delar med dig!
    Hälsar
    Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Lisa!
      Jag har svarat på din fråga i ett inlägg här:
      http://goluckyj.blogspot.se/2014/03/fraga-och-svar.html
      kram
      Jessica

      Delete
  3. Hej och grattis till de fina resultaten:-)! Jag undrar hur ofta du äter bönor/linser samt om du gör detta för bebisens skull eller för att du mår bra av det (alt så klart både ock). Önskar dig en fin helg! Kram Julie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Julie :) Jag äter linser/böner för att få järn och mineraler. Det är ju viktigt att äta stora mängder sallad när man äter 80/10/10 men jag har inte alltid haft lust att äta sådana mängder under min graviditet och då får jag i mig mineraler och järn på ett mer komprimerat sätt. Så det är både för mig och för bebisen. Jag behöver rätt näring för att ha kraft och ork och bebisen behöver det för optimal utveckling :)
      Önskar dig en fin helg också!
      kram

      Delete
  4. Tack för ditt svar:-)! Jag jobbar mig för övrigt också sakta upp i kaloriintag, igår landade jag på 1900, vilket har varit högsta värdet denna vecka. Då var jag tvungen att äta ett gäng dadlar för att komma upp i energi. Har nyss ätit en banansmootie med 5 bananer, sitter mer el mindre utslagen i soffan nu:-D! Har uppdaterat mig ang tandkräm. Skippade fluor i höstas, men har nu upptäckt att min nuvarande tandkräm innehåller glycerin (var så fokuserad på fluor och sodium... Vad det nu heter som får tandkrämen att löddra, att jag helt missade att undersöka annat). Undrar om du har ngt tips på tandkräm, var bulimiker i till och från under 18 (!) år så utan tandkräm vågar jag inte vara. Kram å tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper! Jag hade nog inte vågat försöka med 80-10-10 om det inte hade varit för din blogg! //Julie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis till 1900! Låter ju galet att gratulera men jag minns känslan :)
      Jag har också experimenterat en del med tandkräm och äntligen landat i något som känns både fräscht och inte ger ilningar i tänderna utan nu känns mina tänder friska och starka. Det är ett tandpulver som man kan köpa här: http://phbalans.com/Pages.asp?PageID=7460
      Det känns så bra att läsa det du skriver. Det är ju ett av syftena med den här bloggen, att visa att det fungerar att äta 80/10/10.
      Ha en skön söndag!
      kram Jessica

      Delete
  5. Tack:-D! Har dock inte kommit upp i 1900 efter det. I förrgår började det bli svårt redan vid 1200;-). Å tack snälla för länken, ska beställa i kväll.
    Hoppas att du har/får en fin vecka!

    Kram Julie

    ReplyDelete