Friday 14 March 2014

Fråga och svar.

Fråga:

Hej och tack för att din blogg finns! Jag har precis köpt och snart läst ut David Kleins "Natural Healing for C&C". Det är så inspirerande att det finns nån i Sverige som gör detta, inte bara i Californien ;)
Jag har själv Crohns sjukdom men är övertygad om att det går att bota! Nu försöker jag mig på denna kost med frukt och lite (ångade) grönsaker till att börja med. Men jag har några frågor och undrar om du kan hjälpa mig med din erfarenhet!
Hur lärde du dig äta så många bananer? Jag tycker det är otroligt svårt, blir mätt efter två st, och undrar hur jag ska få i mig tillräckligt, så jag inte blir svag av näringsbrist...
Hur åt du i början?
Tack så väldigt för att du skriver och delar med dig!
Hälsar
Lisa

Svar:

Tack Lisa och så roligt att du har hittat  hit! Du har en spännande resa framför dig och jag är så glad för din skull att du inte har gett upp utan nu tar tag i din hälsa. Du har helt rätt inställning. Det handlar om att ta bort det som förstör kroppen så att kroppen kan läka sig.

Åh det tog tid innan jag kom upp i stora volymer. Jag arbetade mig långsamt uppåt. Var glad när jag var uppe i 2000 kcal och sedan siktade jag in mig på 2500 kcal. När det gäller bananerna kan du prova att mosa dem eller mixa. Det går att få i sig större volymer på det sättet. 

Jag förstår att det kan kännas bekymmersamt med näringen i början men först och främst måste du fokusera på att läka kroppen. Du vet ju också att den läkande dieten har en del begränsningar och saker att tänka på. Att inte äta skal och kärnhus på gurkan eller fett den första tiden. Jag åt inget fett på en månad minns jag.  Betänk att man kan klara sig på enbart vatten under väldigt lång tid så jag tycker inte du skall oroa dig för akuta näringsbrister på kort sikt. Det viktiga är som sagt att din tarm får tid att läka.

Grönsaksjuicer är ju också ett bra sätt att få i sig mycket näring på ett enkelt sätt och det är ju något David har i sin läkande diet.

kram och lycka till och grattis till din väg mot hälsa!!!

2 comments:

  1. Hej och tack för ditt svar! Det var verkligen uppmuntrande att läsa!
    Jag har dröjt lite med att svara för jag har varit (och är) så himla trött och känner mig sjuk. Men, men det är väl bara en rejäl utrensning som pågår så jag försöker tänka positivt kring det. Hoppas det snart ger med sig. Jag hade sen tidigare slutat med gluten och mjölkprodukter men åt kött, och jag läste ett tidigare "fråga svar" från dig där du menar att det kanske var pga att du inte åt kött som du slapp utrensningssymtom. Intressant.

    Jag har två frågor till! :)
    Som boende i ett kallt land om vintern, längtar du inte efter varm mat då? Eller äter du varm mat ibland? Jag längtar nämligen jättemycket efter tillagad mat hela tiden, men det kanske ger med sig. Men jag tänker att det är lättare att leva på frukt och sallad på sommaren?

    Du la upp en bild på en härlig glutenfri pizza för ett tag sen, lagar du den maten till din familj eller kan du/väljer du att äta tillagade glutenfria måltider ibland?

    Tack återigen och jätteinspirerande att läsa din blogg. Jag hoppas sprida detta till min familj när jag har kommit ut på andra änden så att säga:)

    Kram!

    ReplyDelete
  2. hur skulle du gå till väga om du vill äta enligt 80/10/10 (raw) och inte tål frukt (jag tål vissa, i SMÅ mängder) ? fruit island? vattenfasta? andra tips?

    ReplyDelete