Tuesday 11 March 2014

5 sidor lång artikel om barn och vegetarisk mat i Läkartidningen!

Det här är ju bara för bra! Nu finns det en artikel publicerad i Läkartidningen där man uppmanar föräldrar att ger sina barn fler vegetabilier samt att det faktiskt t o m är bra för barn att äta veganskt/vegetariskt. Att det är bra för barn vet jag ju redan, annars skulle jag aldrig ge det till mina barn. Det som är bra är att det här sprids även inom läkarkåren så att vi i framtiden skall slippa försvara att vi väljer en hälsosam kost åt våra barn. Ingen behöver ju idag försvara sig när man ger sina barn kött till i princip varenda måltid trots att det länge påvisats vilka risker detta medför hos människan.

En stor eloge till dem som väljer veganskt för djurens skull men för oss har detta val i grunden alltid handlat om hälsa. En följd av detta är förstås att djur slipper behandlas illa och att vi får en bättre miljö. Detta är också anledning till att jag inte dömer människor som äter kött. Jag gjorde ju själv detta förr då jag inte visste bättre, då jag trodde att kött var viktigt för att vi skall må bra och ha hälsa…

Här kan ni läsa artikeln:

http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/EA/%5bCMEA%5d/CMEA.pdf

No comments:

Post a Comment