Tuesday 29 April 2014

Fruktdiet i aftonbladets wellness-TV.

Kolla här! Aftonbladets Wellness-TV pratar om fruktdieter! Jag blev faktiskt tillfrågad att medverka här men tackade nej då jag inte ville resa till Stockholm med liten bebis och inte heller lämna honom hemma. De lyckas framställa dieten som väldigt extrem och knäpp vilket ju är olyckligt eftersom den hjälper och har hjälpt så många. Vad tycker ni?

Ni ser filmen här:

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/noje/underhallning/wellness/article40934.ab

Och B12 och D-vitamin har vi ju koll på eller hur? :) Sen vet vi ju att det inte räcker med bara frukt utan vi måste även äta grönsaker.

6 comments:

  1. Jag tycker det är spännande att media börjar ta upp fruktdieter. Bra saker behöver publicitet och även om det ofta möts med skepticism så finns det alltid någon som vågar testa, och när vi minst anar det så har det blivit ett naturligt och acceperat sätt att äta. :-)
    Jag är inne på mitt andra år som frukt- och grönsaksätare och jag har som Tord Lyseving inte varit sjuk en enda gång. Året innan jag började hade jag en förkyldning varje ny årstid, gick igenom en penicillin kur samt att jag var deprimerad utan anledning. Då var jag ändå en person som läkare och kostrådgivare anser äta hälsosamt (havregrynsgröt-frukostar, lax-luncher och magert kött med fullkornsris-middagar, runt tre frukter om dagen och alltid grönsaker till måltiderna, godis bara på helgerna).
    För någon månad sen skrev jag ner mina hälsoförbättringar som råvegan och det fyllde ett A4. Några av förbättringarna är bland att 15 års akne är borta, har aldrig blodsockerfall, ingen mensvärk längre. Jag känner mig harmonisk och ser livet med glädje, tack vare frukt och grönt. :-)

    Tack Jessica för en inspirerande blogg!
    Fanny

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Fanny!
      Stort tack för att du delar med dig av din historia! Din berättelse påminner mycket om min. Visst är det fascinerande hur kosten även påverkar vårt psykiska välmående?

      Varm kram
      Jessica

      Delete
  2. Hej!
    Jag har precis hittat till din blogg! Jag fyller fyrtio och väntar mitt tredje barn och har börjat tänka om på vad jag äter. Var lchfare ett bra tag men gick bara ner i vikt i början och dessutom tröttnade jag på maten till slut. Nu är jag nyfiken på att lägga om min kost helt och äta frukt och grönt igen!
    Så jag följer dig med spänning och försöker lära om och förhoppningsvis lära rätt den här gången!
    Mvh Sofie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sofie!
      Vilken fantastisk ålder ;) Och ett tredje barn på det. Så härligt!!! När är det dags?
      Att äta veganskt är långt ifrån tråkigt så jag hoppas verkligen inte du skall tröttna :)
      Jätteroligt att ha dig här!
      kram
      Jessica

      Delete
  3. Hej igen! Jag är i v 25 och det är en sladdis på väg, 10 år sen sist! Jag vill äta mer frukt och grönt för att hela min kropp och ge min bebis de bästa förutsättningarna i livet. Men hur ska jag börja? Försöker läsa så mycket jag kan om ämnet men jag är rädd för att lägga om helt på en gång..tänk om jag missar några viktiga näringsämnen! Har du några råd? Ska jag vänta med kostomläggningen tills barnet är fött? Hoppas du vill hjälpa mig. //Sofie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sofie!
      Då är det precis som för mig! Min mellanpojk är 10 år äldre än Charlie :) Jag tycker inte att du skall lägga om helt, just av den anledningen du skriver, att du är rädd för att missa något. Det är absolut ingen fara att äta växtbaserat när man är gravid men det är bra att veta vad man gör. Att oroa sig för att man gör fel blir inte bra varken för mamman eller för bebisen. Mitt råd är att öka mängden frukt och grönt, ekologiskt är väldigt viktigt, och byt ut några köttmiddagar mot något med bönor, linser eller kikärtor istället. Ta det pö om pö, i takt med att du känner dig mer påläst.
      kram
      Jessica

      Delete