Friday 22 July 2011

Ricinolja och min stora utmaning.

Jag pratade med min ayurvediske rådgivare häromdagen. Han har ordinerat mig att ta en halv tesked ricinolja i ett halvt glas vatten på fastande mage. Detta är mycket bra för att läka skadade tarmar. Dock satte detta rejäl fart på min mage och jag tänkte att jag måste stämma av detta med Hasse. Nej, det är inte meningen att sätta sprätt på magen =) Så nu har jag minskat dosen till en kvarts tesked i ett helt glas vatten. Igår gick det finfint så jag kör samma idag har jag tänkt.

I övrigt sa han att min stora utmaning just nu är att inte låta pittan ta över så här i uppackandet och iordningsställande av huset. Han har så rätt så. Det är så lätt, med min konstitution, att låta pitta-skallen ta över och köra över kroppen. När jag gick till min akupunktör i vintras och hon hela tiden sa till mig att ta det lugnare förstod jag ärligt talat inte vad hon menade. Vad då? Jag tog det väl lugnt? Ehum, det krävdes två lunginflammationer för att få den här damen att stanna upp och reflektera ordentligt. Ty efter första lunginflammationen var jag ivrig att komma igång och tålamodet fanns inte. Det slutade ju i ytterligare en lunginflammation och då förstod jag budskapet =)

Det är så lätt att springa fort, att leta sanningar överallt. Oftast är det så enkelt som att stanna upp och lyssna inåt och att lyssna på kroppen. Och samtidigt är detta märkligt nog ofta det svåraste.

Ha en fin dag! Just nu njuter jag av att ha alla mina tre killar i sängen; alla med varsin teknisk pryl. Jag säger då det… Blinkar

2 comments:

  1. Hej fina.

    Så många kloka ord och ack så sant!
    Undrar varför det är så? Att det så många gånger ska vara så svårt att stanna upp och lyssna till sitt inre.
    Eller så kan man göra som jag gjort i alldeles för många år - jag stannade upp och lyssnade, men valde att inte ta mig själv på allvar.
    Mitt liv. Mitt hjärta. Min hälsa.
    Gång på gång..

    Livet är så stort och så fantastiskt. Det är alltid rätt tillfälle för att göra någonting bättre. Love it!♥

    Nu tar vi semester så jag vill passa på att önska dig en fortsatt glad, frisk och härlig sommar! På återseende. :)

    Kram kram
    /Anna

    ReplyDelete
  2. Hej vännen =)

    Tänk att det ofta är vi själva som är våra största fiender...
    Ja livet är fantastiskt på det sättet. När man tittar i backspegeln ser man hur det har försökt lära/visa en olika saker. Gång på gång. Till slut får livet ta i med hårdhandskarna ;) Men som du säger, det är alltid rätt tillfälle att göra något bättre =)

    Ha en riktigt härlig semester tillsammans med dina killar =)) Så hörs vi när du är tillbaka =))

    Önskar dig detsamma!!
    kram kram
    Jessica

    ReplyDelete