Sunday 18 January 2015

Varför?

Mitt råd när man skall börja med en ny vana eller ett nytt projekt eller vad som egentligen, är att vara helt på det klara med varför man gör något. Att ha svar på detta varför är direkt avgörande för att man skall hålla motivationen uppe om ni frågar mig.

Det som var i paketet jag hämtade var brevkorgar, pennställ och pärmar. Brevkorgarna och pennstället skall vara på vår köksbänk för att få ordning och reda där. Det kommer ju in papper i olika form som jag inte alltid har tid att ta tag i med en gång. Dessa papper brukar forma högar lite varstans men nu har jag en fin lösning för detta. Min plan är avsätta tid för att emellanåt gå igenom de papper som samlats i brevkorgen. En del kommer att hamna i papperskorg, andra i pärmar o s v.


 Det går åt mycket kattmat när man har tre katter. Jag funderar fortfarande på en bra och snygg förvaring för påsen med kattmat som står framme. Någon som har några tips?


Brevkorgen till vänster får även agera förvaring för min platta och diverse prylar. Till höger har vi en f d brödkorg som nu håller koll på sladdar och olika laddare. 


Så vad är då svaret på mitt varför när det gäller mitt projekt att rensa i röran?

1. Jag vill ha mera tid över till sådant jag verkligen tycker om, som t ex att vara närvarande med min familj. Ett led i detta är att minska antalet prylar som på olika sätt tar tid från detta; mer tid att städa, mer tid att laga om något går sönder osv. 

2. Jag vill ha det vackert omkring mig och det blir också enklare att uppnå detta om man blir av med onödiga saker. 

No comments:

Post a Comment