Wednesday 28 January 2015

Boktips: Ayurveda for Women



I mitt senaste boktips lovade jag att berätta om boken som fick mig att sluta äta kött. I det boktipset berättade jag hur det kom sig att jag kom in på Ayurveda och hur jag började förstå vikten av vad vi stoppar i oss. Jag blev väldigt nyfiken på Ayurveda så jag köpte/lånade flera böcker i ämnet och den bok som dagens tips handlar om var en av dem. Boken heter Ayurveda for Women, är skriven av Dr. Robert E. Svoboda och beskriver vad vi skall tänka på under vår resa genom livet. När vi är barn och en bit uppåt befinner vi oss i Kapha-åldern, därefter, när vi själva får barn och när vi arbetar som mest, befinner vi oss i Pitta-åldern och sedan, när vi blir äldre och tills vi dör befinner vi oss i Vata-åldern. Här finns även tips och råd kring menstruation och mycket mer. En riktigt fin och varm bok. Det var i denna jag läste att kvinnor som inte äter kött ofta blöder mindre vid menstruation. Det triggade mig direkt då jag alltid blött väldigt mycket och verkligen lidit av det. Det var alltså det som blev början till slutet för mig som köttätare.

Nästa boktips kommer att handla om boken som fick mig att gå över till en fruktbaserad kost.

No comments:

Post a Comment