Thursday 29 January 2015

Älskade böcker.

Jag älskar att läsa böcker och skulle kunna köpa hur många som helst. Men även här gäller ju samma princip som med övriga saker. Jag kan inte ha fler böcker än vad jag hinner läsa. Dels för att jag måste vara realistisk med min tid och dels för att jag inte vill ha fler prylar att ta hand om som ni vet.
Tidigare köpte jag böcker så fort andan föll på men nu gör jag på följande sätt om det är en bok som jag är intresserad av:


  1. Jag kollar om den finns som e-bok att låna på biblioteket. Det är ju kalas om jag får träff där! Då är boken gratis plus att den inte tar någon fysisk plats. 
  2. Finns den inte som e-bok kollar jag om den finns som fysisk bok att låna på biblioteket. 
  3. Om den inte finns att låna enligt ovan lägger jag boken i min önskelista på Adlibris. Jag har nämligen lärt mig att inte göra spontanköp utan suga på karamellen ett tag. Jag kollar igenom min önskelista emellanåt och ser om jag fortfarande är sugen på de böcker som ligger där och rensar bort de som inte längre är intressanta.
  4. När jag väl bestämt mig för att köpa en aktuell bok kollar jag om den finns som e-bok i första hand för att slippa en extra fysisk pryl i mitt hem. I sista hand köper jag den fysiska boken. 
Just nu läser jag boken Autobiography of a Yogi av Parahamsa Yogananda. Den finns faktiskt som .pdf att hämta här. Boken fanns på min litteraturlista från min utbildning till yogalärare och när Rich Roll och Julie nämnde den som en av sina favoritböcker kände jag att det var hög tid att äntligen läsa den! 

Hur gör ni andra bokälskande minimalister? :) 

No comments:

Post a Comment