Wednesday 7 January 2015

Är det inte dags för en smoothie snart mamma?



Det är inte enkelt att helt byta kosthållning när man har lite större barn. Det är en balansgång mellan det som varit och det nya. I början gick jag all in för pojkarna och det var inte bra. Det blev för tufft för dem. Nu har vi en mycket bättre lösning. De får fisk någon gång i veckan här och en gång i veckan blir det något med linser eller kikärtor. Färsen är ersatt med sojafärs. Mejeriprodukterna är ersatta med havreprodukter från Oatley. Vi kompletterar med färskpressade juicer, frukter och smoothiesar. När de kom från sin pappa i söndags var det en av dem som påpekade: Är det inte dags för en smoothie snart mamma?

Yes! Gissa om jag blev glad. Det är ju dit jag vill komma, att de själva efterfrågar de nyttiga alternativen. Dagens smoothie till pojkarna:

  • 3 bananer
  • 1 päron
  • 1 msk hampafrön
  • ett medelstort grönkålsblad
  • en skvätt vatten
Betyget blev 7.5 respektive 9 av 10 coola mössor. 

Mitt bästa råd är att göra smoothien så söt och god, utan att tumma på nyttigheten, som möjligt i början. Mer fokus på frukt och mindre på grönt. Det gröna bör vara snälla sallader. Grönkål är hardcore och inget man börjar med! 

2 comments:

  1. Vilken härlig respons från barnen ��

    Tittade på ett favorit Ted talk klipp och tänkte på dig. Kanske det kan inspirera i ditt rensande så som det gör i mitt �� klippet heter: A rich life with less stuff | the minimalists| TED.....

    Två killar som berättar om sin resa mot ett enklare liv ��

    Kram cathrine

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh tack igen!! :) Den skall jag absolut titta på!

      kram kram

      Delete