Friday 2 January 2015

En låda.

Idag blåser det nästan storm ute så vi bestämde oss för att börja röja i det som skall bli Charlies rum. Det har varit mitt rum fram tills nu och jag har framför allt använt det till att yoga i. Utöver det har det varit förvaring för min symaskin och diverse tillbehör, mina akvarellsaker och mina böcker. Vi har även haft två byråer där med handdukar och lakan. Det är inget fel på dem egentligen men det är IKEAS Malm-serie och de har väldigt vassa kanter så de passar inte i ett barnrum! De får flytta ner på bottenvåningen helt enkelt. Bockhyllorna med böcker får vara kvar en tid till. Charlie kommer ju inte att vara sådär jättemycket i sitt rum, jag vet ju hur det varit med de stora killarna. Jag kommer dessutom kunna fortsätta göra yoga där inne en tid framöver. Men jag vill ändå få ordning och Charlie har ju egna saker som behöver förvaras.

Jag hittade ett ritblock jag inte använt sedan jag var tonåring ungefär. Det innehåller några av mina alster men mest blanka blad. Jag har tänkt att jag skall spara det ifall jag börjar teckna igen. Men om jag inte tecknat på nästan 30 år i det så är det väl dags att göra sig av med det? Att det skall vara så svårt att göra sig av med vissa saker! Jag vet att en av döttrarna i vänkretsen tecknar mycket så jag kan ju fråga om hon vill ha det. Jag kan ju riva ur och spara de teckningar jag gjort och ge bort resten av blocket.

När jag bollade detta med gamla saker man inte vill slänga så sa Mattias att kanske kan man spara EN låda med saker som man lämnar till eftervärlden? Kanske finns det något barnbarn som tycker det skulle vara roligt att gå igenom? Jag tycker det är en ganska bra idé. Får se vad jag landar i.

Hur gör ni? Har ni svårt för att göra er av med gamla saker eller rensar ni bort utan nostalgi? Är det något röjarproffs här som kan dela med sig av tips?

Jag får läsa lite i min bok Rensa i röran igen så blir jag peppad att komma vidare men just nu tar jag en paus med dagens lunch-smoothie som består av bananer, khaki och färsk grönkål. Jag tycker att sådan här röjning påminner mig om när man skakar en sådan där leksak med konstsnö i ni vet. Först skakar man om och då yr snön och det är en enda röra och sedan faller allt på plats och det blir fint igen. Just nu yr snön här!


3 comments:

  1. Hej och Gott nytt år.

    Va härligt att läsa om ditt rensande :D jag älskar att rensa och börjar nu närma mig ett minimalistiskt liv. Så härligt med enkelhet, det fyller än så mycket mer än vad känslan av att köpa gör.

    Det går lite trögt i början, man ser allt som värdefullt. Det bästa tipset som har fungerat för mig är att bara rensa utifrån dig själv. Att inte tänka på någon annan, om "saken" inte förgyller ditt liv här och nu, gör dig av med det. Jag har rensat i tio år och jag har inte ångrat en enda grej jag sålt/slängt/givit någon annan. Då har det varit många billass till loppis. Jag var en sådan som tog emot allt, som andra inte ville ha. Men efter några flyttar så är det inte så kul att släpa på allt :) Vi behöver så mycket mindre än vad vi tror. När vi tar bort allt överflöd så kan vi lägga tid och pengar på våra drömmar istället.

    Jag tror det svåraste i att släppa saker är för att vi även släpper identiteter. Men om vi inte rensar ut våra gamla jag då kan inte heller våra nya jag få ta plats fullt ut.

    Det kan också vara motiverande att ha en målbild. Tex hur ska garaget se ut när det är klart? hur luftigt ska det vara på hyllorna osv. Ett annat tips är att om en pryl är lätt att ersätta och inte så dyr, då gör det inte så mycket om man skulle ångra sig, om man bestämmer sig för att göra sig av med den.

    Jag brukar tänka att om det ger mig glädje, en härlig känsla i kroppen och att det används varje månad. Då får det stanna kvar. Resten åker. Allt som är osäkert kan man lägga i en låda och har man inte saknat det på 30 dagar så gör man sig av med det.

    Ju mer man rensar ju lättare går det och sen är det rena barnleken :D

    Lycka till i den roliga processen och var modig :D Det ska bli väldigt kul att fortsätta läsa om din rensar resa :D

    kram Cathrine

    ReplyDelete
    Replies
    1. Riktigt grymma råd Cathrine!!! :) Att saken skall användas varje månad är riktigt tufft! Jag gissar att jag kommer bli bättre och bättre ju mer jag håller på :)

      Delete
  2. Vilka tänkvärda råd och tankar!!! Tack Cathrine! De tar jag med mig in i mitt fortsatta rensande. /Julie

    ReplyDelete