Monday 19 January 2015

Lösa trådar.

Hej på er! Hoppas ni har en bra måndag var ni än befinner er!

Idag har jag tömt och avslutat ett konto i en bank som inte är min huvudbank. År efter år har jag fått årsbesked från denna bank och tänkt att jag måste avsluta kontot. Men det har drunknat i allt som skall göras ni vet. Jag hade ingen lust att ta mig till ett kontor så tiden gick. Numera kan man dock avsluta kontot via telefon. Naturligtvis måste man kunna identifiera sig då och nu fanns det en lösning för det.

Det är så befriande att klippa alla dessa lösa trådar som jag håller på med just nu. Alla dessa saker stjäl ju energi och min energi är alldeles för dyrbar. Extra tydligt blir det nu också att om jag startar ett konto kommer jag kanske i framtiden även behöva avsluta det. På samma sätt, om jag köper en tidning kommer jag också att behöva ta den till återvinning. Om jag köper ett nytt plagg kommer det plagget att slåss om min tid i tvättprocessen och så vidare. Nu övar jag på att få in ett tänk som går ut på att för varje ny sak eller åtagande som jag tar in i mitt liv måste jag fundera på om det är värt följderna.

Ha det så gott och skriv gärna någon kommentar ibland för det är så roligt att höra ifrån er!

2 comments:

  1. Åh, vad jag gillar ditt konsekvens-tänkande, eller "vad händer när jag köper den här"-tänkande. :)

    Det är något jag har börjat anamma så smått, och det ska jag göra ännu mera framöver. Att hela tiden gå ett litet steg fram för att snabbt utvärdera; "behöver jag verkligen den här?" "Vad kommer det innebära i slutändan?" "Kommer jag behöva avsluta/slänga/sortera den vid ett senare tillfälle?"

    Det är absolut något jag behöver bli bättre på, för jag har emellanåt en väldigt lång startsträcka när jag ska ta tag i något sådant. Att t.ex. avsluta en prenumeration på en tidning är så himla tråkigt och omständigt att det lätt dröjer. Och då blir jag självklart irriterad på mig själv som inte fick tummen ur... Ja, behövde jag egentligen tidning från första början, eller hoppade jag bara på ett erbjudande?

    Ja, vi behöver nog alla bli lite bättre på att inte vara så delaktiga i det här slit och släng-samhället. Tummen upp för dina inspirerande inlägg!!

    Kram,
    Olivia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och tummen upp för dina härliga kommentarer!!! :))

      kram kram

      Delete