Monday 19 January 2015

Boktips: Vägen till Hälsa



För urminnes tider sedan, nåväl, men det var när jag var gift med de stora pojkarnas pappa fortfarande och det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess, fick jag för första gången höra talas om Ayurveda. Jag har en så klar bild av att jag stod och pratade med min brors fru om hälsa. Hon skulle gå på, eller hade varit på, en föreläsning med Christina Doctare. Min svägerska berättade om Ayurveda och det var första gången jag hörde talas om det. Något slog an inom mig och jag bestämde mig för att läsa boken Vägen till hälsa - det bästa från väst och det störst från öst. Så här står det om boken:

"Det är hög tid att bygga broar mellan den västerländska medicinen och den alternativa läkekonsten. Vi borde ta de bästa delarna ur olika system och integrera dem, menar författaren. I denna personliga bok berättar hon om sitt möte med österländsk medicin. Under en vistelse i Indien lärde hon känna den ayurvediska behandlingstraditionen och blev där, till sin förvåning, botad från kronisk astma.


Christina Doctare efterfrågar nytänkande i den svenska vården och visar på behovet av en integrativ medicin för att minska ohälsan i vårt land. Människan måste ses som en helhet en nödvändig förutsättning för läkande och hälsa."
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag tycker att vi i väst är väldigt duktiga på akutvård och operationer men värdelösa när det gäller kroniska sjukdomar och liknande. Allt den västerländska medicinen har att erbjuda är symptomlindrande mediciner som bara leder till att problem uppstår någon annanstans i kroppen. Vi måste gå till botten med våra problem. Ta en sådan enkel sak som huvudvärk, det kan bero på så många olika saker; matallergi, vätskebrist, spänningshuvudvärk o s v. Den västerländska medicinens flaggskepp är tabletter. Ni vet väl att mediciner är den tredje vanligaste dödsorsaken hos människor? Trots detta litar vi blint på det doktorn skriver ut åt oss. Någonstans är något allvarligt fel och vi måste stå på oss och återta rätten till ett friskt liv och en frisk kropp. 
Christina, som själv är läkare, blev av med sin kroniska astma i Indien med hjälp av Ayurveda. Jag vill själv inte använda ordet bota längre för det är bara våra kroppar själva som kan läka oss. Vi måste däremot ge kroppen rätt verktyg för att kunna sköta sitt arbete, nämligen rätt kost, ordentligt med sömn, hanterbar nivå av stress, glädje o s v.  
Efter att jag läst den här boken blev jag helt hooked. Jag lånade och köpte alla böcker jag kunde komma över om Ayurveda och parallell-läste. Sån är jag som ni vet, jag går all-in när jag blir intresserad av något. Ayurveda fick mig verkligen att förstå vilken enorm kapacitet vår kropp har och hur viktigt det är vad vi äter för att må bra. Den här boken blev helt enkelt en milstolpe för mig. 
Tänk hur ett litet samtal på en parkering kan påverka en för resten av livet. Det gäller att vara observant på de små stunderna i livet. 
Nästa boktips kommer att handla om boken som fick mig att sluta äta kött... 

1 comment:

  1. Du borde vara chef för hälsotidningar!

    ReplyDelete