Wednesday 28 January 2015

Grön barnmat.

Idag är det riktigt ruskväder ute! Charlie och jag promenerade till Öppna förskolan i morse men på eftermiddagen fick han sova inne.

Häromdagen provade Charlie och jag att laga mat ur den eminenta boken Grön Barnmat.



Boken vänder sig till barn, gravida och ammande som vill äta vegomat. Den är riktigt bra med tips på smakisar och vanlig mat för barn som skall äta växtbaserat. Den har en lista med recept också som hjälper till med tips på modifieringar så att även det lilla barnet, från ett år, kan äta samma mat som de vuxna. Charlie och jag bestämde oss för att testa linsbolognese som första recept. Man använder röda linser i receptet och jag tror absolut att detta kan vara något för våra stora killar också! Charlie fick dock inte smaka denna läckerhet riktigt ännu utan han fick hålla till godo med mixade röda linser. Till detta serverades mos på potatis och morötter.


Charlie sitter på första parkett och övervakar matlagningen.



Jag improviserade lite då jag inte hade alla ingredienser hemma. Kryddade med gurkmeja och spiskummin vilket inte var med i receptet t ex. 



2 comments:

  1. Åh ser gott ut �� vilken bra start Charlie får❤️ Den boken ska jag ha i minnet! Tack för alla bra tips och inspiration �� ni ser ut att ha det riktigt mysigt om dagarna, härliga, underbara liv!!!


    Kram Cathrine

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det var riktigt smarrigt! Ja, det känns väldigt bra att ge honom en sådan fin grund att stå på. Det är en jättebra bok, verkligen! Ja vi har det verkligen mysigt och jag njuter av min tid som mammaledig.

      Varm kram till dig <3

      Delete