Tuesday 13 January 2015

Föräldraledig nu och då.

Även om jag absolut ville vara hemma med mina pojkar och jag mådde väldigt dåligt när jag skulle börja arbeta efter att jag varit hemma med Vincent(jag började arbeta 100% direkt vilket varken passade Vincent eller mig. Han var förvisso hemma med sin pappa men det blev för abrupt för oss båda) så kunde jag känna mig uttråkad och understimulerad under mina tidigare föräldraledigheter.

Den här gången kan jag inte identifiera mig med termerna uttråkad eller understimulerad över huvud taget. Jag har funderat på vad detta kan bero på och har kommit fram till följande:


  • Jag är mycket mer i nuet nu. Jag är verkligen med Charlie när jag är med honom och jag njuter av det. Jag går inte och väntar på vad jag skall göra sen. Jag njuter självklart av stunden när han sover då jag kan lyssna på podcasts eller ägna mig åt något annat. Men jag njuter precis lika mycket när jag är med honom. Jag är närvarande och jag njuter av varje sekund. 
  • Jag är en lyckligare och mer harmonisk person än vad jag var för 13 år sedan. Jag trivs därför mycket bättre i mitt eget sällskap. Jag tyckte det var hemskt att vara ensam hemma hela dagarna då. Nu känner jag mig aldrig ensam. Jag har ju dels mig själv samt ett underbart sällskap i Charlie också. 
  • Jag ser inte föräldraledigheten som en paus från arbetet, min identitet. Jag identifierar mig inte med arbetet på det sättet längre. Jag är ju inte bara den arbetande Jessica. Jag är ju Jessica i allt. Dessutom är ju livet NU. Jag vill att varje dag skall kännas värdefull.  
  • Jag har så mycket jag vill göra och jag önskar bara att dygnet hade fler timmar! Jag vill ju blogga, jag vill läsa massa spännande böcker som står på tur, lyssna på alla sköna podcasts som finns, röja här hemma osv. 



Bilderna är från igår när vi tillsammans försökte klura ut hur man får remmarna i sittdelen att fungera med åkpåsen. Det är också en hemlighet i att ha det bra på föräldraledigheten, att involvera barnen i det som skall utföras i hemmet. Det tar lite längre tid men belöningen är enorm. 

No comments:

Post a Comment