Wednesday 31 December 2014

Nyårsafton.

För mig var det längesedan jag kände ett behov av att fira nyårsafton med pompa och ståt. Detta i kombination med att jag nuförtiden tycker att det bästa man kan göra på natten är att sova. Att sitta uppe i väntan på tolvslaget är något jag inte alls har förståelse för då förstås. Jag inser att det är ännu en av de saker som gör att jag känner att jag så ofta går min egen väg. Jag följer mycket sällan massan utan att reflektera. Jag tog exempelvis inte min första mans efternamn, vilket var ganska ovanligt då. Somliga uppfattade det som provocerande. Barnen är inte döpta, jag bara kunde inte förmå mig att säga ja till att de skall uppfostras i den Kristna tron. Ni vet när man får den där frågan i kyrkan. Jag kände det som hyckleri om jag skulle svara ja så det gick inte att döpa barnen. Jag valde dagmamma till barnen då jag inte ville att mina barn skall gå i så stora grupper. Den ljudnivån och stressen som finns på dagis var inget jag själv kunde tänka mig och då ville jag inte heller utsätta mina barn för det.

Som ni vet har jag ju gått min egen väg när det gäller kosten också *skrattar*.

Kan det vara på grund av denna egenskap som jag aldrig känner avundsjuka gentemot andra människor? Aldrig någonsin.  Sen vet jag förstås att alla har sitt. Alla har sina utmaningar att kämpa mot. Jag tror att avundsjuka kan födas ur en oförmåga att se helheten. Vi ser bara vissa delar och inte andra.

Imorse vaknade jag med en sådan stark känsla av medkänsla med alla oss människor som går igenom livet. Det är ingen lätt resa och ibland vill man kanske bara kasta in handduken. Så idag går mina tankar till oss alla och hur vi på olika sätt kämpar när livet bjuder oss motstånd. Många i min närhet har haft ett extra utmanande år. Min morgonmeditation fick därför bli Ra Ma Da Sa (klicka på länken så kommer du till en beskrivning av meditationen och kan dessutom ladda ner Snatam Kaurs vackra tolkning gratis!). Det är en healingmeditation och en av mina absoluta favoriter. Meditationen går ut på att man visualiserar dem man vill skicka energi till och på slutet ger man helande energi till sig själv. En oerhört vacker meditation*. Jag tror att jag gick igenom alla mina nära och kära idag och även några av er som följer mig här. När jag var klar såg jag att Mattias hade gillat en sak på Facebook. Han har en kollega som arrangerar ett löparlopp på nyårsafton och han har dragit igång en insamling till Stadsmissionen. Mattias sa att han tänkte att vi skulle skänka en slant även om vi inte springer och självklart skall vi göra det.

Ta nu hand om er och fira hur mycket eller lite ni vill denna dag. Tänk på att livet är så oerhört kort och det viktigaste är att vara ärlig mot sig själv.


Vår fina kattflicka Ruby får representera det här inlägget. Hon går sannerligen sin egen väg. Stolt, envis, busig, livsnjutare, kärleksfull. 

8 comments:

  1. Du är verkligen en förebild och det är så skönt att veta att man inte är ensam om att köra sina egna grejor och gå sin egen väg. Önskar jag var lika stark som dig bara att stå emot allt detta dömande och tyckande från omgivning hur allt ska vara. Blir lika ledsen och illa till mods varje gång den pinsamma tystnaden uppstår efter man avslöjat något från ens liv som inte stämmer överens med det vanliga. Du är bara helt grym som står upp för annorlunda offentligt, heja heja! Önskar dig och alla ett underbart nytt år och att alla drömmar slår in 2015.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så jättemycket! Att följa sitt hjärta och gå sin egen väg ÄR skrämmande och läskigt emellanåt men tillfredsställelsen är så oändligt mycket större än om man inte gör det. <3

      Delete
  2. Jag gör nu försök 10 000 att publicera en kommentar här. Din sida verkar inte gilla min telefon el surfplatta. Allt går upp i rök.
    Jag vill bara tacka för alla dina intressanta, inspirerande och härliga texter. Jag blir nog tamejkatten lite modigare av att följa din blogg.
    Jag hoppas innerligt att 2015 blir ett underbart år för dig och din familj!!

    Stor kram/ Julie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju underbart att läsa att du blir modigare. Den här världen behöver fler modiga kvinnor!!!

      Tack så mycket fina Julie, jag önskar dig detsamma!

      Varm kram

      Delete
  3. Men... Mina smileys syntes ju inte... I min text var det en tumme upp efter första meningen å en blinksmiley efter den andra... Jag lät väldigt sur utan mina smileys:-D! Å det var jag sannerligen inte:-). Önskar dig/er en fin första dag på det nya året! Kram Julie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men så märkligt! Vad har du för telefon och surfplatta? Fungerar det bättre från datorn?

      Ingen fara, trodde inte för en sekund att du var arg!

      Kram

      Delete
  4. :-) Tur!!! Jag har en iphone (5s) och en gammal iPad (2:an). Då jag skriver på min pc på jobbet (eller lånar min bonusdotters pc) så publiceras det varje gång. Från mina egna apparater går det periodvis inte alls. På juldagen skrev jag om samma meddelande till dig fyra gånger (gjorde 3 försök på min mammas iPad air) -alla försvann:-D! Den sista delen, där jag bekräftar att jag inte är en robot kommer aldrig upp. Jag klickar på "publicera" därefter försvinner texten. Nu verkar jag dock vara i ett flow (om detta publiceras...*håller tummarna stenhårt*).
    Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men oj så frustrerande! Själv har jag alltid haft pc och android-plattformar. Undrar om det är fler som har samma problem som du?
      kram

      Delete