Wednesday 1 August 2012

Glädje.

Hej på er! Hoppas ni har det fint i sommarsverige. Jag har tänkt rätt mycket på ordet glädje de senaste dagarna. Att sträva efter att fina glädje i allt man gör är en enorm källa till att må bra. Oavsett vad man tar sig för får man aldrig släppa glädjen. Självklart kan det vara perioder där detta kan vara svårt av olika anledningar men jag är tämligen övertygad om att livet skall vara så roligt som möjligt. Titta bara på barnen med vilken glädje och iver de börjar sin dag med. Inga tunga sinnen där inte. Jag har stött på några personer som tappat bort glädjen i att äta frukt och grönsaker och glädjen har varit så bortglömd att de t o m blivit nästan deprimerade eller sjuka. Då hjälper ju ingen kost i världen! Att äta frukt och grönt skall kännas som en gåva man ger till sig själv.

Detsamma kan appliceras på andra saker. Som träning exempelvis. Om man kommer igång och t ex löptränar och kanske börjar anmäla sig till lopp så får man inte riskera att löpglädjen försvinner i skuggan av prestation. Ett råd är att alltid gå tillbaka till varför man började med något. Oftast är ju svaret att man börjar med något för att må bättre/gå ner i vikt/bli friskare/bli gladare osv. Även jag har haft mina stunder, som i vintras t ex när jag av någon anledning åt väldigt mycket fryst mango mixad med dadlar. Jag åt nästan detta varje dag och kände mig utled till slut. Lösningen var förstås att blanda in andra frukter. Det är viktigt att ha koll på sin glädjemätare. Ta gärna en funderare innan du släcker lampan på kvällen vad i livet som gör dig glad och hur du kan underhålla glädjen.

Själv blir jag barnsligt glad av att se ett glas med nypressad apelsinjuice =)

20120801_130733

No comments:

Post a Comment