Monday 27 August 2012

Middagsdax!

20120825_190645

Jag har köpt en Spiralizer som jag fick hem i fredags och då var jag bara tvungen att testa den med en gång. Jag har ju ätit raw i snart ett år nu men inte skaffat mig någon spiralizer tidigare. Jag tycker inte om att köpa prylar för prylarnas skull utan väntar till ett verkligt behov uppstår. När jag började äta raw visste jag inte hur länge den “trenden” skulle hålla i sig och tycker det är onödigt att köpa saker som bara blir stående. Men nu tycker jag det är helt acceptabelt att skaffa en spiralizer efter ett års troget ätande av raw food. Det blev en zucchinipasta med en supersmarrig tomatsås och till detta kung markattas supergoda opastöriserade kalamataoliver =) Tidigare har jag använt vanlig potatisskalare för att göra zucchinipasta men faktum är att detta blev sååå mycket godare!

Pastasåsen innehåller:

  • 4 supersöta goda röda tomater
  • Några stycken soltorkade tomater
  • juice från 1 apelsin
  • 2 medjool dadlar

Lägg allt i mixern och kör!!! Jag hackade sedan lite färsk basilika över och kryddade med torkad oregano.

Inspiration till pastasåsen fick jag ur Megans bok, en bok jag varmt rekommenderar eftersom den, till skillnad från de andra rawfood böcker jag stött på, inte frossar i nötter och fett.

9 comments:

  1. Hej hej! Varnings tips. http://www.youtube.com/watch?v=C23GzOp5ZW8&feature=related.
    same shit med substitut tips - http://www.youtube.com/watch?v=CAx1hW8SDX8&feature=fvwrel.

    Gillar verkligen din blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sofie!
      Tack för tipset! Turligt nog använder jag aldrig något sådant, mitt behov av söta saker är mer än väl täckt av frukten. Vill inte ens se åt choklad längre, tidigare en stooor passion i mitt liv =)

      Så roligt att du gillar den =))

      Delete
  2. Hej Jessica!

    Tack för receptet - det låter supersmarrigt!

    Själv gör jag fortfarande zucchinipasta med hjälp av potatisskalare, men tycker att det verkar spännande med en spiralizer. Hur ser din ut? Ungefär hur mycket kostar en sådan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Catarina!

      Jag köpte min på råvarubutiken.se. Det är en spirali och den kostade 349kr.

      Ha en fin dag!
      Jessica

      Delete
  3. Tack för svaret! Jag ska absolut kolla in Råvarubutiken.

    Ha en fin dag, du också!

    ReplyDelete
  4. Hej! Jenna här =)
    Undrar över oliverna, är dem helt raw eller bara opastöriserade? Har inte sett dem nämligen.
    Har också skaffat mig en blogg nu, det bara kliade i fingrarna av att få förmedla det "lilla" jag kan ;)
    välkommen om du vill! =)
    Diggar dig som tusan iaf. Kraam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halloj cooling =))

      Du jag tror faktiskt att de är helt raw: läs mer här:http://www.kungmarkatta.se/product.asp?pid=294 De är dock en ganska exotisk del av min kost för magen är inte helt vän med oliver =)
      Ja så roligt!!!! Det är jättebra att vi är fler som sprider det här budskapet. Du kan ju tusen gånger mer om 80/10/10 än majoriteten av mänsligheten så det är inte lite =D
      "Diggar dig som tusan iaf" Ha, ha, du är bara för skööön!
      kram kram

      Delete
  5. åh vad bra! Ska kolla upp det med, kanske ska ta och ringa till med =)
    Jag och min mamma var på Rhodos i våras, och där hittade jag några oliver som var så fantastiskt goda som jag åt till min sallad, var inte helt lfrv då men lite iaf, och där var jag det mer, men min mage var glad åt oliverna men inte åt den fettiga/oljiga maten vi åt på restaurang på kvällarna =/
    Redan då märkte jag av att jag vant mig av med mycket fett, hade alltid ont i magen på kvällen när jag gick och la mig.
    Men iaf, tror inte att det oliverna var pastöriserad heller, utan att dem kom direkt från byn eller nåt, dem var så mjuka och goda! Inte alls salta eller sura som dem brukar vara här hemma =)
    Kram fining!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gör gärna det och berätta gärna om du hör något annat =) Åh så gott det lät på Rhodos!
      Jag känner igen det där alltför väl med magont och fet mat. Jag är så glad att jag till slut förstod kopplingen mellan fet mat och magsmärta.
      kram cooling =))

      Delete