Wednesday 8 August 2012

Hög tid att prova en raw diet.

20120808_125726

Mina egenodlade busktomater som jag går och klämmer på varje dag i väntan på att kunna skörda =)

Mina vänner, nu under sommaren är den allra bästa tiden att börja äta raw food. Varför då? Jo för nu finns det en massa goda frukter att få tag i och det går att få tag på himmelskt goda närproducerade ekologiska grönsaker. Kanske har du t o m haft möjlighet att odla själv? Under vintern är det inte lika lätt att äta en raw food diet här i Sverige av den enkla anledningen att det inte finns lika stort utbud av frukter då. Jag längtar dock efter persimon som är en av mina absoluta favoriter och den kommer i oktober-november. Söt, kaloririk och himmelskt god *drömmer mig bort*. Att det behövs varm mat på vintern för att hålla sig varm är en myt. Äter man tillräckligt med frukt så får man gott om energi att värma kroppen med. Jag har alltid varit extremt frusen och men under vintern som gick kändes det som jag hade en kamin inombords som höll mig varm =) Tricket är att börja äta raw nu så du hinner känna på hur härligt det är för kropp och själ och sedan kommer du bli så motiverad att fortsätta under vintern att du kommer bli proffs på att hitta vägar så att du kan fortsätta äta raw och fortsätta må som en prins/prinsessa =)

4 comments:

  1. Hej Jessica!

    Charlotta här igen:)
    Jag håller helt med i senaste inlägget. Tyvärr fixar inte min mage så stora mängder sallad på kvällen. Är det viktigt att sista målet är sallad? Jag verkar också ha hamnat "in between" så att säga. Och det är jobbigt. Mitt blodsocker svänger som aldrig förr och jag blir så grinig och hungrig! Magen är dock lite bättre sen jag förstod att mono äta frukt:)Jag är helt medveten om att jag äter för lite kcal per dag men klarar och vågar inte riktigt trycka i mig 15 bananer på en gång i fall en allergisk reaktion skulle uppstå, vilket jag har hört om kan hända nybörjare.Så jag hemfaller åt lagad vegansk mat och glutenfritt bröd på kvällen. Suck! Imorgon ska boken (D Klein) äntligen komma. Kanske rätar det ut lite frågetecken. Har du annars något tips? Är det att få i sig stor mängd bananer till frukost? Jag tycker jag blir hungrig så snabbt när jag äter frukt. Annars känns det helt rätt att äta vegan/raw!
    Hoppas att du mår bättre efter vurpan och att såren läker fint!

    Bästa Hälsningar
    Charlotta (40 and not fit..yet :)

    ReplyDelete
  2. Hej härliga Charlotta! Gillar din signatur! =)) Men snart så!!!
    Vi behöver bladgrönt i oss men jag åt inget bladgrönt alls min första månad när jag följde Davids plan. Det är tufft att bryta ner och jag är så tacksam att jag klarar det nu! Ett jättebra tips är att göra en grön smoothie på kvällen av t ex bananer och mixa sallad. Men som sagt det gröna jag åt i början var juicad selleri och skalad gurka. Tycker du valt en jättebra lösning och mycket kommer falla på plats när du får Davids bok. Att du blir hungrig snabbt beror på att du äter för lite än så länge men det är en vanesak. Jag står mig länge när jag har ätit nu och förr(innan jag började leva på frukt och grönt) var jag tvungen att äta varannan/var tredje timme annars var jag helt låg. Nu har jag aldrig koll på klockan längre utan äter när jag är hungrig. Dock är jag noga med att inte äta för sent på kvällen för det stör nattsömnen har jag märkt.
    Jag gör alltid smoothie av mina bananer, har tröttnat på att äta dem som de är för länge sen =) Då är det aldrig några problem att äta mycket.
    Din iver lyser igenom ditt inlägg! Jag känner så väl igen mig! Ett litet tips från en ivrig person till en annan, ge dig nu tid att låta kroppen läka när du väl börjar Davids plan. Det tog tid att göra våra kroppar dåliga och då får vi oxå ge dem kärlek och tid att bli friska!

    Idag är ju imorgon så idag får du ju boken!!! =))
    Varma hälsningar
    Jessica

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för ditt svar Jessica!!
      Nu har boken kommit!! Så nu ska jag läsa och ivrig är bara förnamnet, jag vill veta allt nu på en gång, helst igår :) Ja det blir nog en utmaning att låta det ta tid:)
      Jag återkommer framöver med en liten rapport!
      Ha det fint!
      Charlotta

      Delete
    2. Ha, ha, då vet jag vet du kommer göra i helgen! =)) Jag vill jättegärna ha en rapport!!!

      kram
      Jessica

      Delete