Saturday 25 August 2012

Löpning.

20120813_200032

Så snart jag kommit tillbaka från en löprunda brukar skorna åka av en stund så har jag lite kul på gräsmattan =)

Ni som följt mig vet att jag sprungit max 3 km och max 7-min tempo under snart 6 månader för att bygga upp immunförsvar och kropp. Nu har jag konsulterat min meriterade bror för att få ett träningspass. Brorsan har gjort 12 ironman och jag har ingen aning om hur många marathon, så han känns pålitlig =) Min målsättning är att springa i 30 min. Jag vill försöka springa varje dag utom, onsdag och eventuellt söndag. Jag tycker det är så enormt skönt att ta en löprunda efter en dags stillasittande på kontoret. Jag rensar hjärnan och känner mig pigg och alert efteråt. Mitt initiala syfte är således inte att pressa tider utan istället att kunna springa ofta.

Jag fick ett program som ser ut såhär:

Vecka 1: Gå 5 min, spring 5 min osv tills jag är uppe i 30 min.

Vecka 2: Gå 4 min, spring 6 min osv tills jag är uppe i 30 min

Vecka 3: Gå 3 min, spring 7 min osv tills jag är uppe i 30 min.

osv tills jag springer 30 min i sträck!

Är man helt nybörjare och vill börja springa 30-minutersvändor kan man lägga upp sitt schema som följer:

vecka 1: Gå 9 min, spring 1 min osv tills man är uppe i totalt 30 min.

vecka 2: Gå 8 min, spring 2 min osv tills man är uppe i totalt 30 min.

Fortsätt öka springtiden med 1 minut per vecka och tillslut når du ditt mål att springa 30 minuter!

No comments:

Post a Comment