Sunday 9 February 2014

B12-spray.

399-4-pure_vegan_b12_methylcobalamin

Det finns fortfarande en osäkerhet kring huruvida man skall äta B12-tillskott eller förlita sig till att man får det via kosten/producerar det i tarmen. Då jag inte vill chansa äter jag B12-tillskott. Jag gillar verkligen den här sprayen. Man sprayar en dos under tungan och sedan är det klart. Sprayen har varit slut i lager under en längre tid men nu är den äntligen tillbaka så jag har raskt beställt två flaskor. Det finns en sort med tillsatt folsyra också ser jag när jag tittar på Veganlife.se där jag beställt sprayen. Den rekommenderar jag inte då tillsatt folsyra ökar risken för bröstcancer. Äter man 80/10/10 behöver man inte oroa sig för folsyrabrist. Min kost innehåller gott om folsyra.

8 comments:

  1. Hej!
    Stort tack för tipset! Vet du om sprayen innehåller Methylcobalamin eller den kemiska varianten? Gissar att du är noga med sådant men vill ändå dubbelkolla. Hur blev färgen? Är väldigt nyfiken. Hoppas att du blev jättenöjd:-). Önskar dig en fin vecka! Kram Julie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Japp den innehåller methylcobalamin :) Inte alltid lätt att finna men endast det bästa är gott nog :)
      Jag skall berätta om färgen i ett inlägg. Håll ut :)
      Önskar dig en fin vecka också!
      kram
      Jessica

      Delete
  2. Hur är det mad kalcium? Åter du något sånt tillskott?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej jag äter inget kalciumtillskott. Jag äter B12, D-vitamin nu under vinterhalvåret och extra järn när jag är gravid.

      Delete
  3. Märker du någon skillnad med den? Jag har kikat på några liknande varianter på iHerb men jag har inte kommit längre än till "kik-stadiet" :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Elin!
      Jag är inte riktigt med på vad du menar :) Undrar du om jag märker skillnad på den och andra B12-preparat eller att ta B12-tillskott ö h t? :)

      Delete
  4. Hej!
    Jag har i stort sett ätit 80/10/10 sen april, var jättekul att hitta dig! Kom in på kosten då jag fick hypotyreos för två år sen (testat allt möjligt innan). Fick resultat att mina värden försämrats (från TSH 3,6 till TSH 5,7) sen mars så blev förvånad, så börjat fundera över B12 mm.

    Jag har hört nånstans att man helst ska testa sig om man har B12 brist innan man börjar med tillskott för att man kan bli beroende av det (vilket ju är onödigt om man inte har brist). Umma test ska vara det säkraste som jag förstått, men har inte lyckats få tag i det i Sverige. Har du nåt tips var man kan ta test eller tror du det räcker med vanligt blodprov?
    Tack för trevligt blogg och videos :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sara!!
      Så roligt att du hittat hit! Hoppas du ser mitt svar även om det var längesedan du skrev.
      Hur har det gått för dig? Har du hittat någon lösning? Jag gjorde inget test för B12 och jag har inte koll på vad den senaste forskningen säger kring detta heller just nu.

      kram på dig! :)

      Delete