Tuesday 4 February 2014

Äntligen läkare i Sverige som förespråkar en växtbaserad kost!

Jag blir helt euforisk! Äntligen!!! Äntligen har vi en grupp läkare som tittar på forskningen och kostens koppling till våra vanligaste folksjukdomar. De går bortom LCHF och utseendefixering och tittar på hälsa. Då landar man i en växtbaserad kost. Punkt. Här kan ni läsa om denna grupp i läkartidningen:

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/10/Lakare-bildar-forening-for-kost-och-halsa/r

Detta känns så bra för mig och säkert många andra som upplevt att man kämpat i motvind många gånger. “Men dina barn får väl ändå riktigt mat” får jag ibland höra. Hur kan man med berått mod vilja ge sina egna barn kött när man vet vilka hälsorisker som är förknippat med detta? Samma läkargrupp har idag skrivit på DN debatt och då citerar jag bland annat:

“Införande av köttfria dagar i våra skolor har på sina ställen mötts av protester från föräldrar som paradoxalt nog oroat sig för barnens hälsa. Detta trots att den köttfria dagen enligt nuvarande kunskapsläge i regel skulle komma att bli den mest hälsosamma i veckan.”

Exakt, ta av skygglapparna och titta på den senaste forskningen. Gå bortom det som skrivs i Expressen och Aftonbladet. Titta på oberoende forskningsmaterial. Det största hotet vi har mot vår egen hälsa idag är okunskap.

Självklart vet jag att detta inte kommer att få alla att lägga om sin kost. Det finns så oerhört många som röker idag exempelvis trots att man vet att det ökar risken för olika sjukdomar och cancerformer. Dock ser jag fram emot den tid då jag inte behöver försvara mitt växtbaserade kostval utan att den allmänna vetskapen är att växtbaserat är det mest hälsosamma.

2 comments:

  1. Kan bara hålla med dig. Drar mig också för att både äta med andra och förklara min kosthållning för det är bara så jävla jobbigt att behöva försvara en kost som man VET är den mest hälsosamma av dom alla. Man bara mår så bra av att bara äta från växtriket och low-fat. Att äntligen kunna få släppa fokusen på kroppen (som alltid har strejkat någonstans) känns som man på något vis blir "kroppslös", som om bara själen fanns kvar (dvs, den du verkligen är), en lätthet som inte går att förklara riktigt. Det är verkligen så, att man vet inte hur bra man kan må egentligen. Har kämpat i 2 år med en kass kropp nu, första året som vegeterian, nu vegan sen 3 månader tillbaka. Och det är först nu när jag tog steget längre till vegan som man verkligen känner skillnaden. Säger bara WOW. Livet är plötsligt värt att leva. Superblogg har du verkligen, heja heja :) Lina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! :) Och heja dig som inte gett upp förrän du hittat rätt!!! Trots omgivningens okunskap.

      kram
      Jessica

      Delete