Sunday 23 September 2012

Zucchinipasta med tomat- och pinjenötssås.

20120922_181728

Det verkar som jag klarar att äta pinjenötter utan att bli dålig i magen!!! Tjoho!!! Jag är enormt känslig för för mycket fett i maten och framför allt nötter brukar leda till katastrof. Det var den viktigaste orsaken till att jag inte kunde äta gourmet-raw fooden där man frossar i nötter. Det tog ett tag innan jag kopplade ihop min dåliga mage med fett, inte förrän jag läste David Kleins bok faktiskt. Jag provade ett underbart recept på Raw Fettuccine Alfredo med pinjenötter i maj men då blev jag dålig i magen efteråt. Nu har jag provat pinjenötter igen i september och det har fungerat!!!!

På bilden ser ni zucchinipasta med en sås gjord av:

  • 4 tomater
  • 4 blad färsk basilika
  • 2 soltorkade tomater
  • lagom med pinjenötter för att få en krämig konsistens
  • saft från en halv citron

Mixa allt!

Till detta serverade jag hackade tomater och riven blomkål.

7 comments:

  1. Hej!
    Tack för din fina och inspirerande blogg!
    Jag var hos en näringsterapeut i veckan och har nu fått ett kostschema att följa som är raw. Åt mycket rawfood innan också men väldigt mycket fet rawfood. Nu är det bara smooties och jucier, samt en stor sallad på kvällen. Lite som du äter :)
    Hursomhelst, jag undrar om du kan svara på några frågor?
    Bananer - hur många dagar ska man räkna med att det tar en vanlig butiksbanan att mogna?
    Apelsiner - de man kan köpa i affären nu, mognar de mer när man låter de ligga framme i rumstemperatur?
    Och en allmän fråga - är det så att man kan låta i princip vilken frukt som helst mogna i rumstemeratur, eller är det vissa frukter som inte mognar mer efter att de plockats?
    Vänliga hälsningar,
    Susanna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Susanna!
      Tycker det är så roligt att du kikar in här då och då!
      Så spännande! Du får hålla mig uppdaterad =)
      Bananer- oj, svår fråga. Det beror på hur varmt det är inomhus. I somras när solen låg på gick det jättesnabbt. Ett knep är att låta gröna och gröngula bananer ligga kvar i sina påsar, när de sedan är gula plockar man ut dem, annars blir de lätt fuktiga och mosiga när de mognar. Sen skall man inte äta bananerna förrän de är bruna prickar på dem.
      Apelsiner: Just nu får jag inte tag i några ekologiska men de jag hade i somras fick ligga i vår matkällare som håller ca 16 grader och de mognade faktiskt där. När jag inte har lådvis med apelsiner låter jag dem ligga framme.
      De flesta frukter mognar i rumstemperatur. I alla fall de sorter som jag äter. Ett krux är kiwi, där jag har hört att den inte är mogen förrän den lilla knoppen som kiwin sitter fast i lossnar väldigt lätt när man pillar bort den. Det är tydligen så att vissa kiwisar inte alls mognar utan skrumpnar ihop och då är de bara att kasta.
      kram
      Jessica

      Delete
    2. Hej!
      Jag har hört att många frukter mognar inte bra efter de skördats, men de "fermenterar" istället. Jag äter de flesta frukter ändå, men ville bara inflika det ;-)
      mhv Malin I

      Delete
    3. Hej Malin!
      Någonstans i bakhuvudet har jag hört det också men det är ju lite svårt att plocka frukten direkt från träden så jag kör det näst bästa =)

      Delete
    4. Tusen tack för ditt svar! Jag kikar in här hela tiden, bara inte så ofta jag kommenterar. Tack, jag ska hålla dig uppdaterad :)

      Delete
  2. Ser helt fantastiskt gott ut! Måste jag prova!!
    Kram Linda

    ReplyDelete