Wednesday 12 September 2012

Alla dessa cancerbloggar…

Åh alla dessa cancerbloggar som ploppar upp som svampar. I början försökte jag lämna en kommentar om jag hamnade på en sådan om att det faktiskt finns kvinnor som hittat sin väg bort från cancern genom kostomläggning men nu har jag gett upp för det är ingen av dem som lyssnar på detta. Nu kommer jag låta hård men jag förstår inte hur man kan säga att man kämpar mot sin cancer när man inte förändrar sin livsstil ett dugg? Jag menar, om man nu är tillräckligt ute på nätet för att kunna ha en blogg bör man väl kunna hitta den information som finns där ute? Låter jag upprörd? I grunden handlar det ju om att jag tycker det är så förbaskat tragiskt med detta slöseri med kvinnoliv (det flesta cancerbloggar verkar handla om bröstcancer). Snart är vi inne i oktober månad, bröstcancermånaden, och alla köper rosa band och är stolta över att de gör något.  Sååå mycket pengar som skänks till cancerfonden och så många kvinnor som dör i bröstcancer. Hur svårt är det att säga till dessa kvinnor att de även skall prova att lägga om kosten? Vad har man att förlora? Jag blir så enormt trött på detta vansinniga slöseri av människoliv. Jag tipsar mina vänner och kollegor om filmer som Forks Over Knives, jag berättar om människor som ätit sig friska från olika sjukdomar osv. 
Jag ser fram emot den dag då det är allmänt känt att vi kan påverka vårt öde mycket mer än vad gemene man idag känner till.

19 comments:

  1. Hej Jessica! Håller verkligen med dig, även om jag inte äter frukt bara, inte idag iaf. Det funkade inte för mig i dagsläget. Det blev en ständig psykisk stress att ha tillgång till mogen frukt, ekonomi etc. Och jag vill kunna äta ekologiskt. Det stora problemet var att jag bara blev alltmer överkänslig mot bananer ju mer jag åt dem, och av någon anledning får jag värk i kroppen när jag äter för mycket dadlar. Gissar att det är saker som kan läka bort, men det blev lite problematiskt för mig när dessa är de frukter man i Sverige kan använda som basmat då de kostar minst och finns eko...hade varit skillnad om jag bodde i något land där det finns bättre tillgång till annan frukt att ha som basmat. Men, kanske blir det frukt igen tids nog, i en annan tid, kanske på en annan plats..återstår att se:) Vad jag skulle komma fram till är att fråga dej en sak. Tror du att man kan läka sin kropp på andra vis än med bara frukt och grönt? Tänker eftersom du tipsar om Forks over knives. Känns så galet misslyckat ibland att jag inte lyckas med frukten, men jag klarar det verkligen inte, inte just nu iaf, men helt klart är ju att jag måste hitta ett sätt att läka min kropp:/ Kram & krya på dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Martina! En stor eloge till dig för att du försökte! Det är verkligen en utmaning att äta 80/10/10 här i Sverige och jag är glad att det nu snart gått ett år för mig så jag har ett helt års erfarenhet på mig och kan justera min vinter som inte var optimal under mitt första år.
      Du gör helt rätt som lägger frukten på hyllan ett tag. Utan bananer och dadlar blir det väldigt svårt här i Sverige precis som du säger. Jajjemen jag tror att det finns fler sätt att läka på, dels levande föda(dock var det krångligt tycker jag med allt fixande och donande med förberedelser) men är du intresserad av att veta mer så fråga igen eftersom jag varit på ett Levande Föda Center. Dels kan du inspireras av Gersonmetoden. Där äts det mycket sallad och grönt men man äter också tillagad mat. Och kan man hjälpa cancerpatienter med detta så tror jag det är heeeelt okej att prova. http://gerson.org/gerpress/the-gerson-therapy/ Varje dag äter man en soppa med bland annat potatis. Så jag tänker att om du tål potatis borde du kunna ha potatis som bas i din mat. Det är ju dessutom väldigt billigt! =))
      Här kan du inspireras av en annan Jessica som jag följde när hon läkte sin svåra cancer i ena armen med Gersonmetoden. Nu har ju inte du cancer min vän men om dieten duger åt cancerpatienter så duger den åt Martina <3 Jag menar inte att du skall följa den slaviskt utan hitta inspiration till vad du kan äta. http://www.thewellnesswarrior.com.au/
      Svaret på din fråga är att självklart kan man läka sig med annat än 80/10/10. Båda dessa metoder jag föreslagit är självklart veganska =) Den gemensamma nämnaren mellan alla läkande dieter jag har studerat under åren är att man utesluter allt animaliskt.Vegansk mat med lite fett borde alltså fungera för dig!
      Jag hoppas att du fortsätter kika in här då och då och berättar hur det går för dig. Jag har dessutom löst mina ömheter i tänderna och om jag inte missminner mig hade du funderingar kring tandhälsan så jag tänkte skriva ett inlägg om detta.
      Varma kramar
      Jessica

      Delete
    2. Tusen tack för svaret snälla du! Det var lite så jag tänkte. Gerson känner jag till, jag beställde faktiskt boken Healing the gerson way för några månader sedan:) Har följt The Wellnesswarrior länge, hittade sidan genom din blogg! Det är mycket med tillskott, leverinjektioner och sköldkörtelhormoner, men precis som du skriver behöver man kanske inte följa saker slaviskt, utan inspireras av saker och göra det till sin grej som fungerar! Jag tycker jag mår bra av potatis, det snackas ju så mycket om solaninväxter inom olika alternativa kretsar, men jag har aldrig märkt av något dåligt även om jag i perioder fått i mig kilon av potatis per dag. Havre däremot, som är en stor bit av Gerson i form av havregrynsgröten till frukost, blir jag dålig av.

      Har även läst en hel del om Mcdougall bl.a Tror absolut att det är bra, men blir lite kluven av hans inställning till frukt och det känns som att fokus på grönt och frukt försvinner till förmån för att äta massa stärkelse.

      När du nämner levande föda, menar du i form av mycket nötter och fett etc? Blir så kluven kring allt:) Mycket kritik från 80/10/10-håll om att levande föda med mer fett inte är bra, samtidigt verkar folk trots allt må bra av det! I dagsläget blir jag jättedålig av fett, men det kanske handlar också om hur man äter det och vilka kombinationer. Jag åt väldigt lite fett ett tag och min tarm mådde så mycket bättre av det, men dumt nog halkade jag tillbaka på mer fett, äter kanske 35 procent, och min tarm lade genast av, jag är jättetrött, mycket infektionssymptom och mycket sämre i mina neurologiska symptom:/ Ändå fortsätter jag... Hade antagligen varit enklare om jag visste vad som verkligen gör mig helt bra. Äter veganskt, och utan gluten och soja.

      Hur som helst, du får gärna berätta mer om levande föda!

      Och jag ser fram emot inlägget om tandhälsa!

      Nu blev det långt.. Kram!

      Delete
    3. Så skönt att du redan är inne på det jag förmedlade <3 Då känns det ju helt rätt! =))
      Nej jag tänker inte på mycket fett och nötter! Anita Svensson, som håller i Levande Föda Centret i Valdemarsvik, var väldigt sparsam med fettet. Man fokuserar mest på groddar och grönt och inte lika mycket på frukt. Jag mådde inte bra av levande föda när jag försökte,för jag måste precis som du, vara enormt sparsam med fettet. Nötter och frön kunde jag inte processa alls.
      Låter som du är inne på rätt spår när du håller nere fettet. Lagad veganskt utan gluten och soja precis som du skriver och varför inte ångkokta grönsaker? Det kanske är din melodi?
      kram kram

      Delete
    4. Jag får fortsätta prova mig fram helt enkelt, och verkligen lyssna på kroppen. Jag har varit så dålig på det under åren, egentligen i tio års tid, vilket är ganska mycket när man knappt är 24....så inte så konstigt att kroppen säger ifrån och slutar tala klarspråk. Ska kolla in Anita Svensson också:) Ångkoka är underbart, sådan skillnad mellan en ångkokt ekologisk potatis och en kokt...för att inte tala om blomkål:) Kram!

      Delete
    5. Det tycker jag låter jättebra! Men tänk ändå, du är trots allt bara 24 och har redan blivit medveten om kostens betydelse för hälsan! Jag var 38... =)
      Anita håller till här: http://www.livingfood.nu/ Hon gick i lära hos Anne Wigmore som är kvinnan bakom Levande föda.
      Precis! En kokt blomkål känns ju helt livlös =) kram kram

      Delete
  2. Helt rätt Jessica, håller med till 100%! Längtar till den dag folk vaknar upp och förstår.
    Kram Linda
    Ps. Har kört 801010 i två månader nu, tack för en toppenblogg! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Linda! Roligt att jag inte är ensam om denna tough love =) Gissar att det handlar om min uppväxt, där jag tidigt fick lära mig att ta ansvar för mitt eget välmående för att överleva =)
      Stooort grattis till 2 månader!!!! Härligt kämpat och roligt att du gillar min blogg!
      kram kram
      Jessica

      Delete
  3. Visst är det bra att äta frukt och motionera. Dock tror jag att bloggaren ska vara ödmjuk och inse att anledningen att hon ännu inte har cancer är inte frukten hon äter utan andra faktorer såsom gener. Att man raljerar över cancerbloggar och ser ner på de som tror mer på evidens-baserad medicin än på evidens för fruktmedicin via viskleken är inga egenskaper som gör en till en hjälpande människa. Om jag själv en dag får cancer kommer jag dricka en pilsner, äta en hamburgare och om jag är sugen tar jag också en clementin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har svarat dig i ett inlägg:
      http://goluckyj.blogspot.se/2012/09/varfor-inte-forbattra-oddsen.html

      Delete
  4. Hej Jessica! För 4 dagar sedan fick jag reda på att jag har bröstcancer,tråkigt men sant. Jag har rannsakat min livsstil och kan inte komma på något som kan ha bidragit till att jag har bröstcancer.Födde mitt första barn när jag var 21år,ammade länge,aldrig rökt,är smal och cyklade dagligen sådär 15-16km. Har ätit sunt, mycket grönt m m. Jag är bara 43 år gammal, alltså tillhör inte riskgruppen. Jag tror inte att enbart kost skulle göra så stor skillnad,det är nog många andra faktorer som inspelar..Ha en trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Det var inga roliga nyheter! Jag har sett så många i min omgivning bli friska av kostomläggning att jag är helt övertygad om att kosten spelar en väsentlig roll. Det är inte hela hemligheten men det spelar in. Din historia påminner mig mycket om Ruth Heidrich, hon var marathonlöpare och väldigt hälsosam och hon fick bröstcancer när hon var 40. Hon var jättearg eftersom hon faktiskt levt ett så hälsosamt liv och motionerade så flitigt. Hon kom i kontakt med McDougall som hjälpte henne med kostomläggning(hon plockade bort allt animaliskt protein bl a) och idag, 30 år senare cyklar hon en timme varje dag, springer lika länge och simmar lika länge. Sen har du Jane Plant som skrivit boken Ditt Liv i Dina händer som också fick bröstcancer och levt hälsosamt. Hon tog alla behandlingar som fanns men cancern spred sig. Hon gjorde många kostomläggningar och sedan kom hon i kontakt med The China Study som visar att bröstcancer i princip inte förekommer i Kina. Hon funderade länge och väl och slutligen kom hon fram till att de aldrig äter komjölksprodukter i Kina. Hon slutade med alla komjölksprodukter och efter 8(!)veckor var alla metastaser borta. Båda dessa kvinnor är alltså högst levande idag och väldigt tillmötesgående. Ruth's hemsida hittar man här: http://www.ruthheidrich.com/

      Det är bara du och åter du som avgör vad du vill tro på, jag delar bara med mig av det jag känner till.
      Kost står för 35% av cancerfallen vilket är den högsta enskilda faktorn, högre än tobak. Läs gärna mer i mitt inlägg: http://goluckyj.blogspot.se/2012/09/varfor-inte-forbattra-oddsen.html

      Delete
  5. Ett tips ! www.kunskapskällan.se

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, jag tittar in på hans blogg då och då!

      Delete
  6. Hej Jessica. Googlade på cancerbloggar och hamnade här. Läste vad du skrivit angående cancersjuka och kost. Jag är 24 år och fick 3 veckor efter förlossning av vårt första barn diagnosen hodgkins lymfom. Cancer i lymfkörtlarna. Har googlat väldigt mycket och är övertygad om att man kan förändra det mesta genom att äta rätt. Det vågar jag knappt säga till andra cancersjuka för då får man en snyting över nätet;) Jag har funderat lite på rawfood men kan INGENTING om det. Vill du maila mig eller kommentera min blogg vore det snällt. Du kanske kan hjälpa!
    blogg.mama.nu/milosmamma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har skrivit en kommentar på din blogg! =)

      kram
      Jessica

      Delete
  7. det kanske finns en andlig anledning att vissa ska dö av sin cancer, därför kanske dom inte är mottagliga för bra ideer. en gubbe som hette bob beck som hjälpte folk med konstiga metoder hävdade att 85% har en omedveten dödslängtan... livet är konstigt. det är svårt att hjälpa andra, man får försöka va en bra förebild så söker människor som vill ha hjälp upp dig

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ligger kanske något i det du säger...

      Delete
  8. Jättebra att du tar upp detta tycker jag. Har precis kikat lite på gerson therapy av nyfikenhet och allt faller logiskt på plats. Tycker det är otroligt att inte västerländska sjukvården kan ta till sig såna här metoder istället för att stympa av folk, förgifta dom och stråla ihjäl dom. Men jag antar att dom bara tar hänsyn till fallen där människor bara inte kan förändra sina kostvanor, och så får dom som skulle kunna lida för det också. Inte rättvist tycker jag. Superjobb gör du iaf å grattis till lilla bebbin :)

    ReplyDelete