Thursday 13 September 2012

Fyra årstider med 80/10/10.

20120808_125726

Om två dagar är det ett år sedan jag började följa 80/10/10. Det innebär att jag genom varje årstid har hittat lösningar för att följa den här livsstilen. Det känns fantastiskt skönt att med denna erfarenhet gå in i mitt andra år med 80/10/10. Jag är tacksam över att jag har nära till en butik som säljer allt ekologiskt och där de faktiskt aldrig tar in frukt som fraktas med flyg. Detta gör att det inte hela tiden finns tillgång till all frukt utan innebär att jag följer växlingarna vilket faktiskt ger en härlig bonus till den här livsstilen, nämligen variation. Just nu äter jag mycket vattenmelon, vindruvor och gläds över att kunna äta goda sallader. Snart kommer det att vara slut på salladsäsongen så då får det bli till att grodda en del och att hålla tillgodo med det lilla utbud som ICA har. Ja det är kanske inte optimalt för miljön förstås att äta den växthusdrivna salladen men resten av min mat följer jag årstidernas tillgång på densamma. Ett misstag jag inte skall göra denna vinter är att leva på fryst mango mixad med dadlar. Det var min basföda och det stod mig upp i halsen till slut =) Ingen aning om varför jag åt så mycket av det men jag tror att det helt enkelt berodde på oerfarenhet. När jag åt mangon som den var utan att mixa den så var den alltid sur. Paketen jag åt innehöll således inte mogen mango (eller så fungerar det inte att frysa mango). Jag “lurade” helt enkelt min kropp att äta något som den egentligen inte ville ha och det märkte jag till slut på mitt välmående.

Att det inte fungerar att äta raw på vintern håller jag inte alls med om. Faktum är att förra vintern är första vintern jag inte frusit på någonsin tror jag. Jag har tidigare alltid varit så frusen och hela tiden känt att jag måste äta, äta, äta för att få värme i kroppen. Men det hjälpte inte. Förra vintern kändes det som jag hade en skön kamin inom mig som värmde mig gott =)

Så, alla ni som börjat 80/10/10 nu i sommar, välkomna att möta senhösten och vintern tillsammans med mig. Jag hoppas kunna hjälpa till att göra denna tid så enkel för er som möjligt!

2 comments:

  1. Jag tror att man kan odla lite sallad på fönsterbrädan om man vill också. Jag hittade påsen med salladsfrön nu lagom till hösten så jag ska nog försöka mig på en liten fönsterodling med blandsallad :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaaa smart Elin! Det måste självklart provas!!! Ahahaha, min make kommer bli galen av alla mina projekt!
      Ha en krispig torsdag!

      Delete