Thursday 20 September 2012

Varför inte förbättra oddsen?

Jag fick följande kommentar på mitt inlägg Alla dessa cancerbloggar:

Visst är det bra att äta frukt och motionera. Dock tror jag att bloggaren ska vara ödmjuk och inse att anledningen att hon ännu inte har cancer är inte frukten hon äter utan andra faktorer såsom gener. Att man raljerar över cancerbloggar och ser ner på de som tror mer på evidens-baserad medicin än på evidens för fruktmedicin via viskleken är inga egenskaper som gör en till en hjälpande människa. Om jag själv en dag får cancer kommer jag dricka en pilsner, äta en hamburgare och om jag är sugen tar jag också en clementin.

Anonym

Suck… jag anade att jag skulle få reaktioner på mitt inlägg. Jag är så enormt frustrerad över alla dessa kvinnor med framför allt bröstcancer som måste sätta livet till för att den vetenskap och kunskap som faktiskt finns inte kommer fram till dem att jag var tvungen att skriva inlägget. Javisst kan genetiska defekter vara orsak till cancer, i 5-10% av all cancer faktiskt, resten, 90-95% är miljöfaktorer bland annat kost(kost står för 30-35%!) [1].

Cancerceller bildas varje dag, det bästa sättet att skydda sig mot cancer är att stärka sitt immunförsvar genom att äta sådant som stärker immunförsvaret och skippa sådant som försvagar det. Komjölk och animaliskt protein exempelvis innehåller exempelvis IGF-1, ett hormon som får cancerceller att växa. Dr Joel Fuhrman, en läkare i USA, har skrivit boken Super Immunity som är baserad på de tio senaste årens forskning i ämnet. Han har även en sida som heter Diseaseproof.com där man kan läsa mer om hans arbete och även vittnesmål från hans patienter som äter sig friska från olika sjukdomar.

M.D. Fuhrman

joel

 

Andra kända doktorer och forskare på detta område är:

M.D. McDougall

dr-mcdougall-asw

M.D. Esselstyn (han fokuserar på kostomläggning vid hjärtproblem)

esselstyn

M.D Greger

greger

 

Bra exempel på gedigen evidens-baserad forskning är den senaste studien från Harvard som visar otvivelaktiga samband mellan rött kött och cancer. 121 000 personer har undersökts under 28 år. Man fann dock inget samband mellan cancer och vitt kött såsom kyckling och fisk i denna studie.

“This study provides clear evidence that regular consumption of red meat, especially processed meat, contributes substantially to premature death,” said Hu. “On the other hand, choosing more healthful sources of protein in place of red meat can confer significant health benefits by reducing chronic disease morbidity and mortality.”

Här kan du läsa mer om studien: http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/2012-releases/red-meat-cardiovascular-cancer-mortality.html

http://www.frisk.n.nu/ som är skapad av Helena som tidigare haft bröstcancer kan man läsa om människor som med hjälp av kostomläggning blivit av med olika sjukdomar. Man kan bl a läsa om cancerforskaren, filosofie doktorn och genetikern Yvonne Wettergren på Sahlgrenska Univeritetssjukhuset som när hennes syster med långt framskriden bröstcancer (den var spridd till lungor, lever och hjärna)och var klar för hospice (sjukhuset kunde inte göra med och läkarna hade gett upp) bestämde sig för att läsa om behandlingar utanför den konventionella vården och hon hade som cancerforskare även tillgång till vetenskaplig litteratur och kunde be sjukhuset om behandlingar som normalt inte brukade ges. Yvonne hittade till slut information om levande föda. Både Yvonne och hennes syster följde kosten på levande föda men de gick ner mycket i vikt så de lade till fisk, kyckling och skaldjur men undvek mejeriprodukter. Systern är idag efter 10 år fortfarande frisk. Yvonne skulle kanske ha lyssnat på läkarna som sade att de inte kunde göra mer, det kanske hade varit mer ödmjukt?

Personligen tycker jag det är hemskt att bara denna möjlighet till hjälp skall finnas för den som har en stark anhörig som kan hjälpa till på olika sätt.

När jag själv fick sämre och sämre immunförsvar på grund av dåligt näringsupptag och till slut höll på att dö i lunginflammation för drygt ett år sedan var jag tvungen att bita i det sura äpplet och inse att det som hjälpte för vissa människor; nämligen att följa exvis Dr Fuhrmans råd inte hjälpte mig, utan jag fick välja en mer extrem väg som att äta enbart frukt. Frukt är rikt på vitaminer och grönsaker står för mineraler. Jag kunde ju förstås deppat ihop och fortsatt i samma spår och kanske drabbats av en tredje lunginflammation som kanske skulle ha tagit knäcken på mig men jag valde att kämpa vidare.

 

Fast det förstås, jag kanske skall sluta blogga om sådant här, dunka mina bröstcancersjuka medsystrar i ryggen och bjuda dem på en pilsner och en hamburgare och kanske en clementin. Det kanske är mer ödmjukt?

 

[1] Finns i amerikanska medicin-biblioteket här, direktlänk till just detta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2515569/

18 comments:

  1. Jag kan varmt rekommendera Anticancer av David Servan-Schreiber. Superbok tycker jag :)

    Jag känner igen "cancerdilemmat". Vad ska man säga och inte säga, eller var är passande att säga och inte säga om kost i relation till cancer. Jag är ju ändå ingen expert och man vill ju inte få någon att må dåligt eller känna sig påtvingade något. Speciellt inte om det inte har/ får någon effekt...

    Michael Greger, är som jag förstått själv vegan, säger att allt animaliskt är inflammationsskapande. Även fisk och fågel. Fågel ska vara bland de värre som jag förstått det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) Det är många som håller med Michael tror jag men just den studien jag hänvisade till visade ingen koppling till fisk och fågel.
      Jag tycker att informationen skall finnas tillgänglig och det är ju inget som hindrar att man tar cancerbehandling samtidigt som man lägger om kosten. Så gjorde Jane Plant som skrivit boken Ditt liv i dina händer om hennes kamp mot bröstcancer. Hon gjorde stora förändringar med kosten och körde hela behandlingsspannet men cancern spred sig. Till slut plockade hon även bort komjölken och efter 8 veckor utan ko-mjölk försvann metastaserna och hon har varit frisk sedan dess. Om jag fått bröstcancer så hade jag velat höra detta. =)
      Jag håller med dig, man måste tassa fram försiktigt men det här är ju en blogg och jag vänder mig inte till någon specifik person =)

      Delete
  2. Det jag tycker är lite lätt irriterande är att det ofta är personer som inte har kunskap om dessa frukt principer som argumenterar emot, att dessutom vara anonym känns också konstigt.
    Vi som förstår, förstår. och det kommer alltid att finnas människor som är för och emot.
    Go fruits! =D
    Kraam Jenna!! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det håller jag absolut med om Jenna! Märkligt hur bestämda en del människor kan vara utan att ens ha provat en sak. Jag erkänner att jag tyckte det var helt galet när jag först fick höra talas om människor som bara åt frukt men jag var lite nedlåtande. Nu har jag förstått att de flesta fruktätare är riktiga fighters som väljer att ta sitt liv i sina egna händer.
      kram kram
      Jessica

      Delete
  3. Håller med om att informationen måste finnas tillgänglig. Hade jag haft cancer så hade jag uppskattat om någon berättat om det här för mig också. Helt klart!

    Det är samma med David Servan-Schreiber, han rekommenderar inte att man avstår från "konventionell behandling" utan ser kostomläggning/motion/mental inställning/o.s.v. som ett komplement till den medicinska behandlingen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt att inte vara ensam i världen om den här inställningen. Ibland känns det så och jädrar i min lada vilka påhåpp och hat man kan råka ut för när man bara vill människor väl. =)

      kram kram
      ps. Jag diggar din blogg!

      Delete
  4. Jag tycker att det är tråkigt att cancer ska behöva vara något man ska behöva tassa på tå kring. Livet är dyrbart och man räddar inga liv genom att hålla tyst för att folk ska slippa bli provocerade av att höra att de faktiskt kan göra något själva. Jag vet inte riktigt, för många är det jobbigt att behöva göra något själv, oavsett vilket problem eller sjukdom det handlar om. I och med att sjukdomar i mångas ögon kommer flygande från yttre rymden och attackerar oss helt naturligt, så ska också "hjälpen" komma utifrån. Och det där med gener, jag tror bara att det visar på vilka typer av problem vi kommer att utveckla om våra kroppar hamnar i obalans, om vi lyckas hålla oss i balans så spelar det inte lika stor roll. Det är tråkigt allt ska vara så enkelspårigt, tänk om det vi kallar sjukvård och det vi kallar alternativt kunde jobba hand i hand? Det finns mycket som sjukvården gör bra och som är livsviktigt, tänker bara på det du skrev förut, om jag minns rätt, att utan antibiotikan skulle du inte levt idag. I det akuta läget räddade sjukvården ditt liv! Men, sen hittade du något som hjälper dig att vara frisk och inte hamna där igen. Hur som helst, man får ju inte skriva såhär, men jag är så trött på att man gör cancersjuka till offer, opererar bort tumörer, symptom, men struntar i den stora obalans som finns i kroppen, i helheten, i människan. Folk blir väldigt provocerade, oavsett sjukdom, om man säger att de kan göra något själva, vare sig det handlar om cancer, högt blodtryck eller inflammerad tarm. Min kompis har väldig svår acne och äter mediciner mot det, av en fick hon hepatit, ändå fortsätter hon. Frågade om hon testat att utesluta mjölk och det hade hon och blivit bättre, men hon började igen för att det är så gott med mjölk.. Folk får såklart göra vad de vill, men kan man rädda några, genom att inte vara tyst, så tycker jag att det är värt det.. Fortsätt sprida ditt budskap Jessica:) Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Martina!
      Jag håller precis med dig! Jag talar för den som är öppen och vill lyssna. Jag hade aldrig mått så bra idag som jag gör om inte Jacob Heittmann exempelvis hade låtit sig intervjuas av Helena som har sidan http://www.frisk.n.nu/. Det jag vet är att den som inte vill ge upp googlar och då kanske de hamnar på min sida och kan komma vidare därifrån.
      Ha en underbar helg Martina!
      kram Jessica

      Delete
  5. Det behövs fler envisa personer som du, din öppenhet för olika alternativ är en vetenskaplig hållning som många trångsynta personer irriterar sig på. Så kommer det alltid att vara. Det är bara att acceptera. Huvudsaken du når ut till så många som möjligt! Tack för all inspiration!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Anna! Det bästa är att vi blir fler och fler som har svårt att hålla tyst. Det handlar ju om människoliv som bara slösas bort!
      Jag har så många människor att tacka för att de varit öppna och berättat sina historier.
      Joel Fuhrman berättar i en av sina böcker att han föreläser för andra läkare och deras reaktion är följande: "Det du gör är strålande, men människor vill inte höra sådant, de vill bara ha ett piller och slippa anstränga sig." Med sådana bromsklossar till läkare är det inte konstigt att informationen inte når vidare till patienterna som jag anser bör få alla kort på bordet!

      Delete
  6. hejja! jag håller med dig. Om folk nu väljer att äta hamburgare och pilsner och prioritera dåliga vanor istället för sin hälsa.. Så.. är det deras val, men de ska inte komma och säga att de inte kan göra något åt sin dåliga hälsa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller precis med dig! Och det är människor som dem som skriker ut sin inskränkthet högt som förhindrar att gemene man vågar söka sig till andra lösningar!

      kram

      Delete
  7. Hej! Jätteintressant och skönt att läsa att det finns fler som tänker liknande! Jag ville bara tillägga att det finns mycket cancerframkallande o hormonstörande ämnen i bla doftljus, parfymer och alla möjliga o omöjliga kemikalier som finns i krämer, tvålar, rengöringsmedel, kläder, skor, möbler mm. Verkar inte vara så många i samhället som känner till detta eller tar det på allvar.
    Jag har också fått tampats med många med "pilsner-burgare-mentaliteten". Sk livsnjutare som inte vill ändra på sig? Jag har läst en del om statistik och evidensbaserad vetenskap, det finns så mycket fallgropar att hamna i när det gäller att göra bra forskning. Mycket saker som inte kommer fram och speciellt om man inte VILL att vissa grejer ska komma fram. Så sedan jag studerade om det, har jag inte litat speciellt mycket på enskilda studier inom evidensbaserad vetenskap. Tack för en superbra blogg!
    kram Malin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Malin!
      Jag håller med dig i allt du skriver! Jag är så glad att jag har så många kloka läsare på min blogg.
      Tack för din feedback och ha en härlig dag!
      kram
      Jessica

      Delete
    2. Just inredning, kläder och skor tycker jag är lite svårt. Jag menar hygienartiklar är ju ganska lätt att hitta bra alternativ till, även om det kan vara lite klurigt ibland. Men var hittar jag en "snäll" soffa eller säng och var hittar jag skor som inte är cancer- eller allergiframkallande? Finns det några bra alternativ?

      Såg ni föresten "modets offer" på dokument utifrån tidigar i år? Hårresande!

      Delete
  8. Ja, det är inte lätt! Jag är väldigt känslig för många kemikalier, eller rättare sagt så känner jag av dem o mår dåligt. Tror att många (alla?) påverkas av dem, men att alla känner inte av det direkt.

    Jag måste oftast lägga nya grejer, (tex väskor, plastgrejer) jag köpt, på vinden i ca 6 mån innan jag kan använda dem. Så de får vädra ur sig. Kläder brukar jag tvätta o torka/vädra ur ca 3-10 ggr innan det funkar.

    Möbler som brukar funka ganska bra är begagnat, som inte har massa stoppning o tyger. Fast det går ju att byta ut om man är händig eller tar hjälp. Det finns även miljömärkta eller ekologiska möbler, men har inte haft råd med det själv så vet inte hur de känns. Brukar lukta på saker innan jag köper...men alla kemikalier känner inte ens jag.

    Jag såg "modets offer" o blev ledsen men inte förvånad av utsträckningen av det hela. Ekologiskt kan ju vara bra om man kan lita på märkningen och om varan inte behandlats med massa kemikalier EFTER odlingen av själva materialet. Fyfan för alla onödiga kemikalier! Lycka till med att hitta "snällare" alternativ! kram Malin I

    ReplyDelete
  9. Hej!

    Jag tycker inte att du ska sluta blogga om viktiga ämnen. Däremot tycker jag att det är tråkigt att du tar emot kommentaren du hänvisar till med en suck.

    Jag tycker idén om att lägga om kosten är ypperlig. Det skulle fler behöva göra. Däremot tycker jag att man ska vara ödmjuk inför det faktum att cancersjuka får överlevnadstips från alla håll och kanter. Dessa tips presenteras som den enda sanningen underförstått att "gör du inte detta får du skylla dig själv om du dör".

    Din kosttaktik kanske är den rätta, men hur vet jag det utan att läsa på själv? Och hur sållar man bland alla dessa "sanningar" samtidigt som man går igenom tunga behandlingar och har fullt sjå med att lyssna på och förstå det läkarna säger åt en?

    Jag kräver inte att du ska kunna svaret på det, men jag tycker inte att du ska vara så hård mot cancerdrabbade. Det kanske du inte är egentligen, men tonen i ditt inlägg och tonen mot den som ifrågasatte dig låter onödigt hård. Så uppfattade jag det i alla fall.

    Tack för en intressant blogg!

    Mvh
    Emma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Emma!

      Jag suckade över att jag tyckte kommentaren var så nedlåtande =)
      Idag finns det ju tack och lov mycket forskning som stödjer kosten påverkan på vår hälsa. Denna forskning behöver beaktas och tas in mer i vården. Joel Fuhrman håller ofta föreläsningar för andra läkare och får responsen: "Det du säger är jätteintressant men patienterna vill inte höra detta, de vill inte göra några förändringar, de är för bekväma." Jag tycker det är en sorglig inställning och enligt Joel är det många människor som kommer till honom och är mer än välvilliga att göra kostförändringar för att må bättre.
      Jag tycker det är olyckligt att det 2012 endast finns möjlighet för den som själv kan söka information eller som har en stark nära anhörig som kan hjälpa till.
      Kan tänkas att jag var hård i mitt inlägg och det har sannolikt att göra med min bakgrund. Jag växte upp med en ensamstående psykiskt sjuk mamma (bipolär, schizofren och med förföljelsemani) och fick tidigt lära mig att kavla upp ärmarna och ta ansvar för mitt eget liv. Alla har inte den styrkan. Ibland glömmer jag att inte alla människor har samma styrka och kanske blir lite väl tuff mot andra.

      Ha det fint!
      Jessica

      Delete