Thursday 13 September 2012

Vad matar du din hy med?

20120913_141450

Kokosolja används numera bara på min hy(jag äter ju inte det längre =)

På apoteket en dag för kanske 5-6 år sedan:

- Jag vill har solkräm med enbart fysikaliskt filter(sådant som ej tas upp av kroppen), säger jag.

- Vi får inte sälja det längre, för när solkrämen inte tas upp av huden sköljer man bort det i vattnet och man har upptäckt att fiskyngel dör av detta. Så nu säljer vi bara solkrämer där 50% är kemiskt filter(dvs sådant som tas upp av huden) och 50% är fysikaliskt (sådant som ej tas upp), får jag som svar.

Okej… om nu fiskyngel dör av detta, vilken effekt har då detta gift i våra kroppar??? Fy!!! Istället för att ta bort dessa otäcka medel så tycker tillverkarna att hälften av skräpet skall hamna i våra kroppar. Gå till vilken badstrand som helst så ser du alla dessa små barn vars hy badar i dessa gifter!!! Där och då slutade jag att använda solkrämer på mig själv och mina barn. Efter vad jag har förstått är det en stor komersiell sak det här med solkrämer och inte alls något som förespråkas av hudläkare. Att bränna sig skall man aldrig göra men att sola med måtta är bättre än att smeta huden full av kemikalier. Vidare känner ni säkert till att vitamin D bildas i huden av solstrålarna. Om vi smörjer in oss med solkräm bildas inget D-vitamin. Jag solar alltid med måtta och vänjer kroppen ytterst långsamt vid solens strålar.

Att bli vän med och njuta av solens strålar och att täcka sig med kläder vid behov och att uppsöka skugga tror jag är det allra bästa. Att ta sina små barn till stranden en hel dag i bara badbyxor eller baddräkt fungerar ju inte. Att sätta sig över naturens lagar och kladda in det viktigaste vi har med en massa kemikalier för att man skall vara “naken” en hel dag i  hettande sol är ju jättetokigt!

Nåväl, ibland är det så att man kanske bara måste använda solkräm och då skall man se sig om efter en så naturlig och ekologisk sådan som möjligt. På sajten Babyeco.se som drivs av en av mina läsare Charlotta kan du hitta ekologiska solkrämer, ekologiska bindor m. m. “Det ligger mig varmt om hjärtat att bebisar och barn, ska få ha en gift- och kemikaliefri tillvaro. När min dotter föddes började jag på allvar engagera mig i vad det är vi omger oss med och vad som finns i vår närmiljö i form av kemikalier och gifter” berättar Charlotta och detta vill jag självklart slå ett slag för! =))

Nu är det inte bara solkrämer jag uteslutit ur mitt liv utan jag använder inga hudkrämer eller liknande produkter ö h t. Jag använder ekologisk tvål (och tvingas använda den dåliga varianten som finns på jobbet förstås(mina händer blir alltid torra av “vanlig” tvål). Det är den enda “produkt” jag använder. Annars är det kokosolja som gäller som jag har som hudkräm på vintern när huden är torr.

När det gäller sminket använder jag mascara, rouge och något att fylla i min ögonbryn med. Detta smink håller jag på att fasa ut. Kanske experimenterar jag med frukt(!) eller så köper jag något från 100% pure.

1 comment:

  1. Hej Jessica! Ett litet tips är att ha en liten bra tvål i handväskan eller ståendes på jobbet. Och varva med ekologisk handsprit som inte torkar ut huden på samma sätt som tvål. Även eko tvål kan vara ganska tuff, så det gäller att kolla vilka tensider den innehåller. Undvika sls, sles tex. Även kokosolja och honung är ju till viss del(vet ej hur mycket)antibakteriellt. Kokosolja funkar bra som deo. Och honungsvatten som tvål. Jag har även tvättat händer med kaffesump som funkar fint:)Hållbarheten för sådana naturliga produkter är dock inte den samma som för konventionella produkter.

    Vänliga Hälsningar
    Charlotta

    ReplyDelete