Wednesday 17 November 2010

Om vårt val att äta en frukt- och grönsaksbaserad diet.

Jag anses vara ganska extrem bland mina kollegor tror jag =) De är i och för sig ganska vana eftersom jag lade ned mycket tid på löpning tidigare. Jag gör liksom inget halvhjärtat. Mattias och jag pratade om vårt val häromdagen. Vi väljer att äta så hälsosamt som möjligt för att minska risken för cancer och om man drabbas VERKLIGEN tvingas arbeta för att bli frisk. Läs gärna om The Wellnes Warrior om vilket arbete hon lägger ner för att bli frisk! Jag äter t ex 2 av 3 mål mat rå nu. Det är väldigt enkelt; frukosten består alltid av frukt, bladgrönt och ibland nötter. Till lunch har jag med mig en sallad, jag fyller en hel gammal 2-liters glassburk med sallad och mumsar i mig. Den kan bestå av babyspenat, gurka, tomat, surkål ( finns B12 i surkål!), avokado, blötlagda nötter och russin, några skott som t ex solrosskott och givetvis groddar av något slag =) På kvällen brukar det bli något lagat, ibland hämtmat från vår fantastiska Thai i närheten eller, så som senast, från Tre Indier inne i Göteborg.

Ibland slinker det ner någon chokladbit. Jojjomen =) Dock undviker jag bakverk och dylikt eftersom jag är rädd för gluten.

Om jag offrar något? Nej faktisk inte. Jag får så mycket energi av det här att det är värt det!

Sen mina vänner, ni vet väl att det inte är bra att värma mat i mikron…? Har en vän som det visade sig att hon hade B12 brist ( hon är inte vegan, inte ens vegetarian ), läkaren frågade då om hon värmer mycket mat i mikron( kul att läkaren har koll på kost !!!) eftersom mikron spjälkar sönder B12…

Jo då jag  har oxå varit en flitig mikrovågsanvändare i mitt förra liv… Allt går om man bara vill och ger sig sjutton på det.

No comments:

Post a Comment