Sunday 14 November 2010

Meditation.

Oj vilken yogahelg jag haft! Jag gick in i helgen igår med en stor dos trötthet. Jetlag efter Floridaresan, en del oroliga drömmar och sömnlöshet till följd av att barnens far nu säljer mitt gamla hus ( hade tydligen inte bearbetat klart det ännu ) samt menstruation, var ingen bra kombination. Dock fanns det inte en tanke på att hoppa över helgen. Jag dras till den här utbildningen så starkt att det liksom inte går att stå emot.

Bai Himat,som höll i helgens kurs, älskar meditation och det märktes =) Vi fick både teori och mycket praktik. Imorse var det den vanliga sadhana enligt kundaliniyoga där man först börjar med en kriya ( en uppsättning kroppsställningar ) och idag var det Jona som höll i passet. Jag befarade det värsta eftersom jag vet att hon är en järnlady ( ironman ) och det var ett tufft pass! Tur att jag hade mens så jag kunde hoppa över en del moment ;) Sen var det dags för 62 minuter meditation.

Innan lunch idag körde vi sedan en lika lång meditation men den här gången enbart med långa Ek Ong Kar ( den första meditationen i sadhana enligt kundaliniyoga ).  Innan vi satte igång sa Bai Himat att han ville ha fyra frivilliga som skulle assistera honom. Jag räckte upp handen utan att veta vad det skulle innebära. Sen visade det sig att jag skulle leda meditationen under de första 15 minuterna. Det var en mäktig känsla att sitta på scenen framför hela klassen och lyftas av den energi som strömmade emot mig. Jag är tacksam över att jag räckte upp handen.

Det känns som jag har förstått meditation efter den här helgen. Meditation är ett slags rening/städning för sinnet. Som att borsta tänderna, men man renar sinnet istället. När man sitter där och mediterar så kan det komma upp minnesbilder, känslor; både bra och dåliga, förnimmelser och sensationer i huden ( allt detta bygger på min egen erfarenhet ) och en massa annat och då gäller det att betrakta detta och sedan släppa taget. Ungefär som vid tandborstning, om jag hittar en matrest i munnen så börjar jag ju inte analysera den utan bara borstar bort den, sen blir tänderna rena. Samma sak händer med sinnet. Sen när man rensat bort allt blir det enklare att komma i kontakt med sitt högre medvetande och det är jag grymt nyfiken på att göra.

Nu gäller det bara att upprätthålla ordningen efter den här storstädningen jag fått i helgen. Det blir till att ställa klockan på 5 imorgon bitti och köra! =)

Efter yogan idag tog jag med mig mat från Tre Indier som Mattias och jag nu har suttit och njutit av =) Nu återstår lite tvättbestyr och annat oglamoröst och jag kommer nog slockna ganska tidigt ikväll. Det kostar på att storstäda sinnet!

Hoppas att din helg varit fin och att du gjort något gott för dig själv!

No comments:

Post a Comment