Thursday 18 November 2010

Fredagskänsla i förskott.

Sitter och softar med laptopen i mitt knä. Det har gått i ett sedan vi kom hem från Florida förra tisdagen. Jag har jobbat till 18-19 varje kväll, var på yogalärarutbildning i helgen och varit i Stockholm. Jag har sovit 7h totalt på två nätter så nu ikväll dricker jag Yogi Tea: throat comfort eftersom jag känner av ett litet skav i halsen. Yogi tea och ayurvediska téer är min last =) Enligt Levande föda skall man inte ens dricka örttéer. 

Det var väldigt trögt att gå upp i morse klockan 5, en känsla som brukar föregås av en förkylning. Jag tog mig dock upp och körde ett yogapass för ryggen och sedan en andningsmeditation. Jag älskar båda =) Det tar 1,5h att göra det här och känslan sitter i hela dagen.

En del av meditation går ut på att betrakta sina tankar. Jag märker att jag blir bättre och bättre på det även i vardagen. Om jag får en tanke nu som jag inte tycker är bra, så vänder jag helt sonika på den. Jag analyserar den inte så mycket utan jag noterar: aha, där kom en sådan tanke, den får mig inte att må bra, då tänker jag en tanke i motsatt riktning och det fungerar riktigt bra =)

Imorgon kväll skall vi på 40-års fest och på lördag skall jag börja packa ner saker i mitt hus. Ännu ett kapitel att lägga bakom sig. Ingen idé att dröja sig kvar i den känslan av vemod som kan uppstå. Nej, jag menar inte att man skall lägga locket på. Man skall notera, acceptera och sedan gå vidare. Jag bor just nu på mitt 14:e ställe. Inget att rekommendera. Det kan skapa en känsla av rotlöshet. Ett vata-överskott. Det skall dock bli väldigt skönt att bara ha ett hus att ha ansvar för =)

Visst är det härligt att ha en helg framför sig? Min börjar vid 13:30 imorgon då jag plockar ihop för att hämta upp mina härliga pojkar. Mammahjärtat saknar mycket efter 1,5 veckas frånvaro. När barnen är hos oss lägger jag fokus på närvaro. Inte att göra 1000 aktiviteter och stressa runt med barnen. Närvaro är verkligen grejen. Då infinner sig lugnet.

No comments:

Post a Comment