Wednesday 24 November 2010

En grön smoothie tack =)

9-åringen: “kan vi inte bara göra en smoothie och äta frukt till kvällsmat? “

Inte mig emot! =) Så härligt att vi har kommit dit nu. Det var det värt!!! Från att ha haft två skeptiska unga herrar: “jag vill ha macka! Jag blir inte mätt av frukt!”. Till detta =)

Kan jag få mina grabbar att gilla gröna smoothies kan ni andra det oxå!

Jamen, det handlar väl om hur barnen är…? Nope vill jag säga då. Det handlar om envisa och kärleksfulla föräldrar! Jag skall ge ett konkret exempel. Igår när vi var på utvecklingssamtal med äldste sonen berättade jag hur duktiga grabbarna är som hänger upp sina gympahanddukar och ställer skorna prydligt i skostället. “Va?” sa deras far “så gör de inte hos mig!?”. Att älska sina barn betyder inte att man låter dem drälla saker omkring sig och äta skräpmat.

Tydlighet är oerhört viktigt. Att kunna förklara varför. Jag säger aldrig någonsin nej utan att motivera varför. Eller ber dem hänga upp sina handdukar utan att berätta varför jag vill att de skall göra så. Barn är kloka, tänkande varelser. Bara de får tillräckligt med sömn och bra kost så kommer man hur långt som helst. Men viktigast av allt, för att orka detta måste man som mamma och pappa ta hand om sig själv. En gång i mitt gamla liv när jag var stressad på morgonen slog det mig med enorm kraft att det är sannerligen inte barnen som bett om att få vara med i den cirkus som vi skapat idag! Jag bestämde mig för att nu får det vara nog. Jag bestämde mig för att gå upp i god tid på morgonen och vara lugn och sansad mot mina barn. Det är man ta mig sjutton skyldig dem!

Klockan är halv nio, barnen ligger sedan en halvtimme, mannen spelar poker med kollegorna och jag skall krypa ner i sängen med Allt i Hemmet.

Grön smoothie åt alla härliga barn! Det är de värda!

God natt =)

No comments:

Post a Comment