Friday 19 November 2010

Från kvällspigg till morgonpigg.

Att ställa klockan på 5 för att ägna sig åt yoga och meditation i 1,5h kräver sin kvinna, det inser jag. Liksom att välja en utbildning till yogalärare där man börjar klockan 6 på morgonen en söndag. Men om viljan finns är ingenting omöjligt.

Nu skall jag berätta om min resa från att ha varit kvällspigg och snoozat och snoozat och aldrig varit pigg på morgonen till att skutta upp pigg och redo för en ny dag. Helg likväl som vardag. Det är barnens förtjänst att jag nuförtiden är morgonpigg. En morgon, som varit precis som många andra morgnar, med en stressad mamma som går i taket för småsaker kände jag plötsligt att nu får det vara nog.

Efter att ha studerat ayurveda ett tag hade jag också lärt mig att sömnen före tolvslaget ( allra helst lägga sig vid 22 ) är viktig för kroppens möjlighet till olika läkande processer. Jag bestämde mig helt sonika för att sätta klockan på 06 under en månads tid. Även på helgen. Det blev inte som jag befarat att det skulle vara: värst att komma upp, utan det var svårt att lägga sig i tid. Men efter ett tag blir man så trött vid 22-tiden att det inte är några som helst problem att somna =) Efter ca 2 veckor behövde jag ingen klocka längre utan vaknade utvilad och redan klockan 05(!) på morgonen! Pensionärsvarning och så anti-Jessica =)

Vinster med att ha rutiner samt gå upp tidigt på morgonen:

  • Jag kan i lugn och ro göra mig i ordning innan jag väcker barnen ( det var jag som var flaskhalsen tidigare =)
  • Jag somnar gott på natten utan insomnings-problem som jag dragits med under större delen av min vuxna ålder
  • Sömnen blir väldigt bra eftersom jag alltid följer samma tider.
  • Man får njuta av stillheten innan resten av familjen vaknar
  • Man hinner göra sin morgonyoga i lugn och ro

Ett sätt att öka motivationen: Man kan i lugn och ro sköta magen på morgonen vilket är en viktig start inför den kommande dagen.

Lägger jag mig alltid klockan 22 varje kväll? Nejdå, ibland blir det klockan 21 ;) Skämt åsido, det viktiga är att man följer klockan ganska slaviskt när rutinen skall sätta sig, sen kan man vara lite mer flexibel.

Det är precis lika enkelt som det låter. Det är bara att bestämma sig. =) När klockan ringer på morgonen är det bara att gå upp. Man skall inte ligga och fundera så mycket. Belöningen kommer! Känslan av att vakna av sig själv utvilad och pigg är obetalbar!

Känner du dig sugen att testa? Lycka till =)

No comments:

Post a Comment