Saturday 27 November 2010

Motivation.

Läste en intressant artikel i en hotellkedjas tidning om Blondinbella i somras. Jag hade aldrig läst hennes blogg men blev väldigt imponerad av det jag läste. Häromdagen surfade jag in på hennes blogg. Jäklar vilken imponerande ung dam. Det lilla jag hunnit läsa skriver hon mycket om att sätta upp mål och dela upp dessa i delmål. Jag kan skriva under på att hon har rätt. Jag har själv haft en del mål i mitt liv. Som exempel kan nämnas att jag tänkte vara klar med mina studier när jag var 28, jobba i två år och få mitt första barn vid 30. Så blev det. Sen kom barn nummer två två år senare. Efter det hade jag dock ingen målsättning för min familj. Kanske därför det slutade i skilsmässa? Inte vet jag. På jobbfronten har jag hela tiden gått på magkänslan och sett till att arbeta med det jag tycker är roligt samt naturligtvis ha trevliga människor omkring mig. Jag måste brinna för det jag gör. Då finns det inget stopp. Just nu brinner jag inte för det jag gör. En klok vän sa dock till mig att det kanske är hälsosamt för oss som lätt brinner för saker att inte brinna emellanåt. Det kanske räcker med en sprakande glöd. Ibland.

Jag är väldigt målmedveten. Det krävs för att exempelvis ställa om sig från kvällspigg till morgonpigg som jag gjorde för några år sedan. Mitt stora problem just nu är att hitta nya mål. Det har hänt så otroligt mycket i mitt liv den senaste tiden som har gjort att mitt fokus har ändrats radikalt. Jag menar, att gå från köttätare till vegan när man är 38 påverkar en på många plan.

Den här helgen har jag ett mål. Att tömma mitt lilla radhus. Precis som Blondinbella säger är det bra att sätta upp delmål så att man inte överväldigas och förlamas av allt som skall göras. Någon gång i slutet av 90-talet hörde jag en föreläsning av Micke Reuterswärd om när han besteg K2. Han skulle ta sig upp för ett extremt brant parti. När han blickade uppåt kändes det omöjligt. Men så tänkte han: en fot i taget. Det klarar jag. Detta har jag burit med mig sedan dess. En enkel metod men det fungerar!

Ha en riktigt skön helg och hoppas att du har dina mål klara!

2 comments:

  1. Ibland är det inte fel att bara vara i nuet och njuta av det som pågår nu. Inte hela tiden söka förändring eller framåtsträvande. Har man nått ett mål tycker jag att man skall stanna upp och njuta i det innan man fortsätter om man behöver.
    Förr var jag en sådan person som hela tiden ville vidare/utveckla men vad befriande att njuta av det man har här och nu:))och befinner sig nu i livet.

    ReplyDelete
  2. Jag håller med dig till 100%! Det är dock magiskt att se vad man kan uppnå om man ställer upp ett mål. Sen är det inte alltid att man landar där man har tänkt sig. En balans mellan att vara i nuet och planera framåt tror jag man som människa helt naturligt behöver.
    Härligt att du kan njuta av det liv du har nu, tänk vilken härlig energi du sprider till dina medmänniskor när du känner så! =)

    ReplyDelete