Thursday 1 May 2014

Om motivation och varför råa frukter och grönsaker är en så stor del av min kost.

Vid den här tiden för 3 år sedan var jag inlagd på sjukhus. Jag hade dubbelsidig lunginflammation och man testade fjärde sorten antibiotika i hopp om att stävja inflammationen. Jag fick antibiotikan rätt in i blodet. Min första natt på sjukhus låg jag på intensiven med dropp och en blodtrycksmätare som mätte mitt blodtryck en gång i kvarten. Det var en mardröm varje morgon att märka att febern fortfarande inte hade gått ner. Jag vet inte hur många prover som togs för att hitta vad som orsakade denna lunginflammation men det blev aldrig någon träff. Jag hade en enorm dödsångest och jag var så rädd att jag skulle lämna mina barn. Jag hade en genialisk nattsköterska som kände av min ångest, utan att jag uttalade den och sade följande: “Tänk på alla de gamla människorna som ligger här Jessica, de kommer aldrig härifrån. Det är deras sista instans, men för dig kommer detta bara att bli en händelse i ditt liv och snart är du ute härifrån.” Jag låg nämligen på en medicinavdelning och jag var nog den enda patienten under 70 där. Detta gav mig sådan kraft. Om hon, som sett så mycket, tror att jag kommer att bli frisk, då måste det ju bli så? Sedan vände det äntligen och den lycka jag kände när febern inte längre gick upp går inte att beskriva.

Innan jag utvecklade lunginflammation hade jag en vinter och vår full med infektioner. Mitt immunförsvar var kört i botten. Jag blev utskriven från sjukhuset men det gick inte mer än en månad innan jag fick en ny lunginflammation och hamnade på sjukhus igen.

Jag vägde 45kilo när jag kom ut från sjukhuset sista gången i början av juni. Jag är 172 centimeter lång. Jag var bara skinn och ben. Så skör. 15 september samma år började jag följa David Kleins healing diet och det var första dagen mot ett starkt immunförsvar för min del. Denna diet består av juicer, frukt och grönt och ångkokta rotfrukter.

Min motivation till att fortsätta låta rå frukt och grönt utgöra den största delen av min kost är att aldrig mer bli så sjuk. Faktum är att jag aldrig ens vill ha den minsta lilla förkylning. Under mitt första år efter lunginflammationen hade jag väldigt känsliga luftrör och fick lätt hosta. Jag har för mig att jag hade lite feber på vårkanten första året också men utöver detta blir jag aldrig sjuk längre.

Jag fick en hel del hälsofördelar utöver detta som är starkt motiverande för att fortsätta denna hälsosamma livsstil:

  • Min mage, som jag haft problem med i hela mitt liv, mår idag prima.
  • Min PMS har försvunnit.
  • Under min mens blöder jag bara 3-4 dagar istället för rikligt under 1.5 vecka.
  • Jag känner mig tillfreds och lycklig med mitt liv året runt.

IMG_2776

Bilden tog Mattias i morse innan jag skulle ut på min power walk. Det är kallt i dag så det fick bli underställ på överkroppen.

Vad motiverar dig till att leva hälsosamt? Dela gärna med dig med en kommentar för att inspirera andra <3

5 comments:

  1. Vilken resa, du ser verkligen fantastisk ut idag, och så nyligen fått barn och allt.
    Själv kämpar jag mot allergier, har juicat och bara ätit grönt och low fat i ca ett halvår nu. Har också blivit av med pms, och kortare mensperiod, mer energi, mindre huvudvärk, bättre hy, magen funkar perfekt, och helt lugn i kroppen. Är min stora övertygelse att man även med diet kan bota deprission. Man får en helt annan vilja att börja röra på sig, och med det kommer motivationen tillbaka. Man "glömmer" att må dåligt liksom. Bästa medicinen mot allt är i min mening en "grön" diet, meditation, yoga, och känna tacksamhet, VARJE DAG. Att låta naturen få heala kroppen. Vi ÄR ett med naturen, och vi kan bara komma helt i balans när vi inser det. Att finna harmonin och respekten mellan oss och allt som lever. Vi har tur som får lov att upptäcka allt det underbara som jorden och universum erbjuder oss och vi har verkligen så kort tid att vara här. All olycka och förstörelse beror helt enkelt på att människor har hamnat i disharmoni med naturen (vilket inte är så konstigt då det inte ges mycket utrymme i dagens tider att känna efter vem man är och det prioriteras inte att leva i lugn, det är nästan som det ses som något ofint och helt ocoolt).
    Du har en fantastisk och inspirerande blogg och jag hoppas du når ut till så många människor fler än vad du redan gör idag. Som sagt, vi behöver fler healers än framgångsrika människor till vårt samhälle :) Ha en bra dag! /anonym

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för att du delar med dig <3 Jag önskar att fler och fler får uppleva detta. Tänk vilket avslappnat och skönt samhälle vi skulle få om fler människor får må bra. Jag håller fullständigt med dig angående depression.
      Hoppas att du haft en fin dag också!
      kram

      Delete
  2. Tack för att du delar med dig av din resa. Är lite nyfiken hur du hittade just den "dieten", hittade du en bok?
    Finns det någonstans man kan läsa om den på svenska? /Ulrika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var en artikel på nätet om en kille, Jacob, som blev frisk från Chrohns genom att lägga om sin kost som fick mig att ta steget. Chrohns är en tarmsjukdom och jag hade förstått att allting handlade om att jag behövde läka min tarm. Du hittar artikeln här: http://www.frisk.n.nu/berattelser-ur-livet-del-2
      Scrolla ner så ser du artikeln om Jacob. Han berättar om David Kleins bok. Jag köpte den och så började min resa mot hälsa. Yogan har förstås varit en viktig pusselbit men utan kostomläggningen hade yogan mest blivit en behandling av symptom. Jag ser kostomläggningen som den absolut främsta anledningen till min hälsa och mitt inre lugn idag. Jag brukar säga att jag känner mig lugn som en gammal gran i skogen. Lugn och trygg. Ingen oro i kroppen längre.
      Dessvärre tror jag inte att Davids bok finns på svenska ännu. Det är dock den bästa bok jag läst om kroppens förmåga att läka - bara vi kliver ur vägen för den och ger den det som den behöver.

      Delete
    2. Nu har jag läst den intressanta artikeln, tack för utförligt svar & trevlig helg♥

      Delete