Wednesday 7 May 2014

Morgongymnastik!

20140507_082436

Charlie är en stark kille trots att hans mamma inte äter något protein ;) Skämt åsido. Alla som äter växtbaserat har fått frågan: “Men hur får du i dig protein?” Då svarar jag som vanligt, lugnt och sansat, det finns protein i allt. Äter man 80/10/10 äter man större volymer än allätare för att täcka sitt behov. Vidare finns det inga kända fall av proteinbrist, förutom vid svält och då har man ju flera andra brister också. Och svälta kan alla som lever i min närhet konstatera att jag definitivt inte gör!

Vidare får Charlie D-vitamin i form av droppar, liksom alla andra bebisar upp till 2 år. Jag tar dessutom B12 i sprayform så att vi inte riskerar att få några brister där. Om ni såg programmet på Aftonbladet som jag skrev om  häromdagen hörde ni säkert dietisten där tala om risken med B12-brist om man inte äter animalier. Jag kan berätta att jag känner två kvinnor i min ålder som haft allvarliga B12-brister och de är båda allätare, hör och häpna! Både min mor och mormor har/hade också B12-brist och de är också allätare. Att man äter animalier är således ingen garanti för att man har rätt nivå av B12 i kroppen.

1 comment: