Sunday 23 July 2017

Vi människor lämnar stora spår efter oss.

Jag började min morgon med yoga och meditation. Därefter tog jag min frukostsmoothie ute medan Charlie lekte. När smoothien sjunkit undan gjorde jag mig redo för en löprunda:


På eftermiddagen började vi röja i ett rum i vårt hus som vi kallar grottan. Det är ett rum som ligger på bottenvåningen och då vi bor i ett suteränghus ligger det till så att det helt saknar fönster. Vi använder det som förvaringsrum och har även en extrasäng där inne. Vi har länge velat röja där och utnyttja rummet på ett bättre sätt. Vi har bestämt oss för att börja ta bort allt som inte skall vara kvar och sedan får vi se vad vi skall göra med rummet. Jag sydde mycket förr och har sparat en massa tyger. Nu var det dags att gå igenom dem:


Det resulterade i 4 1/2 svarta sopsäckar varav 2 går till välgörenhet och de övriga till tippen. Jag måste erkänna att det känns jobbigt att se hur mycket vi har och som vi gör oss av med. Vi människor lämnar stora spår efter oss. Jag har tack och lov blivit mer medveten och försöker att inte köpa saker i onödan men det finns mycket kvar att förbättra. Jag brukar också tänka som så att jag inte vill ha en massa sparat och undangömt den dag jag dör. Jag vill inte att de som överlever mig skall behöva rensa i en massa gammalt skräp. Min mormor och morfar var väldigt bra på det. De bodde i lägenhet och hade inte så mycket extra förvaringsutrymme. De hade ett rum på den gemensamma vinden men där förvarades saker de faktiskt använde såsom kläder och saker som användes vid olika säsonger. Ett stort problem är att många av oss idag har alldeles för mycket pengar och det är så enkelt att bara köpa och sedan kasta bort. Jag hittade t ex hur många par jeans som helst idag efter de stora barnen där det var hål i ett knä. Idag är det så billigt att köpa nytt att vi inte ids lappa och laga. Men det hjälper ingen att deppa över detta utan istället reflektera och göra så gott vi kan utifrån våra förutsättningar.

No comments:

Post a Comment