Monday 10 July 2017

Lågpulsträning

Imorse kom jag ut på en löprunda igen. Har sprungit flitigt på semestern. Jag håller mig till lågpulsträning just nu.



Det fina med det är att jag minimerar risken för skador och överträning. Jag är en ivrig person som går helhjärtat för något och då kan det behövas lite bromsklossar ibland. Jag behöver inte direkt någon morot när det gäller löpning. När jag kör lågpulsträning använder jag mig av Phil Maffetones metod där man utgår från 180 och drar bort sin ålder och sedan ytterliga 5-10 steg beroende på vilken bakgrund man har. Jag blir 45 om en vecka så jag har utgått från 45: 




Det går oerhört långsamt att springa såhär i början och för min del blir det en hel del promenad. Men det fina i kråksången är att jag kommer vänja min kropp vid att träna med låg puls och jag kommer att bli bättre och bättre och kunna springa mer och mer trots att pulsen håller sig nere.

Att köra lågpulsträning är även perfekt för alla som känner att de inte tycker om att springa för de mår så dåligt av det. När man kör lågpulsträning känns det  som man kan fortsätta att springa hur länge som helst :)

Jag vill bara förtydliga att jag inte följer Phils kostråd eftersom han rekommenderar en kost som innehåller animaliskt protein.

No comments:

Post a Comment