Sunday 9 July 2017

Träff på lekplatsen och det här med att älska sig själv.

Hej Jessica, jag vill börja äta mer hälsosamt, har du lust att ses och berätta lite mer?

Ungefär så såg det meddelande ut som jag fick på messenger av en mamma Charlie och jag träffade på Öppna Förskolan när han var liten skrutt. Jag kan säga att gäller det en sådan sak behöver man inte be mig två gånger, jag älskar att prata om mat och hälsa. Vem kunde tro det? ;) Vi bestämde att vi skulle ses som idag och medan Charlie och hennes son lekte på lekplatsen tjattrade vi mammor för fullt. Hon var en bra bit på vägen, allt kött var redan bortplockat. Jag tipsade om syrade produkter för att bygga upp en bra tarmflora och gröna smoothiesar. Smoothiesar hade hon börjat med och hon proppade dem redan med massa bra saker. Så man kan säga att det var öppet mål :)

I veckan var Charlie och jag på Fram och fyllde på med massa god frukt och grönsaker. Allt är eko. Eller vad sägs om 6 kilo nektariner? Sååå gott!


Jag började dagen med ett helt underbart yoga och meditationspass. Passet heter The Power of Self Love. Och just självkärlek tror jag många av oss behöver arbeta med. Jag trodde i många år att jag hade en stor portion kärlek till mig själv. Jag har t ex aldrig någonsin haft elaka tankar om min kropp och mitt utseende. Däremot kan jag vara enormt självkritisk mot mig själv när det gäller mina prestationer exempelvis. Som barn till en psykisk sjuk mamma är det ofrånkomligt att inte drabbas på något sätt. Dock behöver man inte ha haft en psykiskt sjuk förälder för att lida av låg självkärlek på olika plan. Jag läser just nu Jesper Juuls Ditt kompetenta barn och blir mörkrädd över hur lätt vi vuxna - i all välmening - kränker barn.
Är du intresserad av passet jag beskriver så hittar du det på Guru Singhs sida. Och du, fake it till you make it som Yogi Bhajan sa. Det räcker inte att göra passet en gång utan flera gånger. Det tar tid att ändra ett livslångt mönster.



No comments:

Post a Comment