Friday 28 July 2017

Närvaro.

Hej på er!

Nu har jag stekt veganska glutenfria plättar medan jag lyssnade på en intressant podcast om att dra ned på tempot. Så här på semestern känner åtminstone jag hur skönt det är att inte vara för mycket uppe i varv. Ett riktigt bra tips att inte översköljas av stress är att inte multitaska så mycket. Att inte tänka på nästa steg. Ett bra sätt att börja öva på detta är att ta små steg. När jag viker tvätt så fokuserar jag på det. Jag kan känna på materialet och se färgerna. Jag kan släppa in hörandet. Kanske hör jag en fågel utanför eller kanske Charlie som leker på övervåningen. Det är viktigt att inte ha några förväntningar på resultatet. Sannolikt känns det här konstigt och fånigt i början. Men så kan det vara när vi lär oss nya saker. Nästa sak kan vara att fokusera på barnen helt och fullt när man är med dem. Naturligtvis är det omöjligt att vara närvarande hela dagen men det är de små stunderna som lägger grunden.
Nu på semestern är ett perfekt tillfälle att öva på detta så är närvaro-musklerna uppvärmda när höstens utmaningar kommer.

Nu skall jag njuta av en kopp te på vårt lilla berg. De senaste dagarna har vi ägnat oss åt att göra det fint och har påbörjat små planteringar.

I eftermiddag skall vi ta med alla pojkarna och paddla kanot. Det ser jag fram emot! Då har vi med plättarna som fika.

Önskar er en fin dag!

No comments:

Post a Comment