Monday 18 April 2011

Underbara, ekologiska, chokladbollar =)

chokladbollar

Jag älskar choklad. Jag älskar även desserter. För mig är de flesta traditionella desserter no-no just nu. Men jag hoppas att det skall finnas fler ställen för mig i framtiden där jag kan njuta mjölk- och glutenfria godsaker. Mattias har en underbar kollega som förser sina kollegor med godsaker. Hon brukar alltid göra vegan-friendly variant åt Mattias. Häromdagen tog han hem chokladbollar som hon gjort som jag fick smaka på. Kärlek =) De var rullade i sesamfrön, vilket jag inte tål, så jag fick pilla bort dem men annars så =) I morse fick vi receptet och nu i kväll gjorde jag en laddning. Ingredienser:

  • 2 blötlagda fikon ( det räcker att de ligger i blöt en stund enligt receptet )
  • 1/2 dl vatten
  • 1/2 dl kakao
  • 1 dl cashewnötter
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl sesamfrön att rulla i, jag använde dock kokosflingor eftersom jag inte tål sesamfrön.

Mixa cashewnötterna. Lägg sedan i vatten, kakao, fikon och kokosflingor. Mixa alltihop. Rulla sedan till runda bollar. För mig blev det 8 st fast enligt ursprungsreceptet skall det bli 20 st. Allt handlar om storlek gissar jag ;)

Grymt goda!!! Dessutom var mina helt ekologiska. Me love =)

No comments:

Post a Comment